De Europese non-profitvereniging Euro NCAP is berucht om zijn crashtests. Met de regelmaat van de klok rijdt Euro NCAP nieuwe modellen te pletter om daarna de veiligheid te quoteren aan de hand van sterren. Haalt een model de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP, dan pakt het merk in kwestie daar graag groots mee uit.
Beste leerlingen
Aan het einde van dit jaar heeft Euro NCAP nog elf nieuwe modellen aan een crashtest onderworpen. Zeven daarvan gingen met de maximale vijf sterren aan de haal: de BMW iX, Genesis G70 en GV70, Mercedes EQS, Nissan Qashqai, Skoda Fabia en Volkswagen Caddy. De Fiat 500e en MG Marvel R scoorden elk in totaal vier sterren. Slecht nieuws was er dan weer voor de Dacia Spring en Renault Zoe: zij behaalden respectievelijk één ster en... nul sterren.
Strenge vermaning
De slechte score van de Dacia Spring zat er aan te komen: de betaalbaarste elektrische auto op de markt is gebaseerd op de Renault City K-ZE en Renault Kwid, twee modellen die voor niet-Europese markten werden ontwikkeld en al niet bijster goed scoorden. De Renault Zoe krijgt na zijn facelift zelfs een strenge vermaning van de Euro NCAP: “Bij de facelift werd de zijdelingse airbag op de zetel vervangen. Voordien beschermde die hoofd en borstkas, nu alleen nog de borstkas. Minder efficiënt, en dus een stap terug qua passagiersbescherming.”
Nuance nodig?
Vernietigende scores dus, al klinkt het hier en daar dat de Euro NCAP vaak te strenge criteria hanteert. Zo krijgen actieve veiligheidssystemen steeds meer gewicht in de eindscore, maar zijn dat dingen die de kostprijs van een budgetauto als de Dacia Spring flink zouden opdrijven, en waar de Roemeen dus op bespaart. Renault zelf beklemtoont dan weer de maximumscore van vijf sterren voor de Zoe bij zijn debuut in 2013, en zegt dat de auto aan alle wettelijke veiligheidsnormen blijft voldoen.