Dat we Alfa Romeo vereenzelvigen met sportiviteit spreekt voor zich. Maar de laatste keer dat ze een supercar bouwden ligt toch alweer even achter zich. 56 jaar na de illustere 33 Stradale komt Alfa op de proppen met de… 33 Stradale!
Eerbetoon
Je hebt het al wel in de mot. Deze samen met Touring Superleggera gebouwde supercar is een eerbetoon aan het origineel. Een auto die in 1967 te boek stond als de snelste straatauto ter wereld met een top van 298 km/u. De lijnen op deze moderne 33 Stradale zijn dan ook meesterlijk klassiek. Met een overaanbod aan moderne toetsen. Kijk maar naar de gigantische koplampen die eigenlijk veel kleinere led-streepjes bevatten.
Het gehele koetswerk is opgetrokken uit koolstofvezel en herbergt een extreem pure cockpit. Geen digitale schermenpraal, wel klassieke tuimelschakelaars en een stuur zonder knoppen. Klanten kunnen kiezen tussen de sportieve “Alfa Corse”-uitvoering en de meer op comfort getinte “Tributo”-variant. Hoewel piloten in de originele 33 Stradale nog zelf aan het roeren moesten in de versnellingsbak, is deze herinterpretatie steevast automatisch.
Benzine of… EV!
Amper 33 stuks zal Alfa bouwen van deze 33 Stradale en elke klant komt voor een moeilijke keuze te staan. Want Alfa biedt twee motorisaties aan. Zo is er een 3-liter biturbo V6 van 620 pk (en zo’n 700 Nm) of een… elektrische aandrijflijn van 750 pk. Die elektrische set-up zal binnenkort ook gebruikt worden in de opvolger van de Giulia Quadrifoglio.
Over specificaties - buiten de pk’s - rept Alfa met geen woord. Net zoals Alfa niet vertelt hoeveel klanten nu voor de elektrische-, dan wel voor de benzineversie zijn gegaan. Al zegt ons iets dat we dat wel zullen horen als we er eentje tegenkomen.