In zijn 110de bestaansjaar brengt Alfa Romeo een legendarische badge terug: GTA. Natuurlijk denken we dan terug aan de recente 156 GTA, maar toch vooral naar de beroemde Giulia GTA uit de jaren ’60. Die versie maakte de Giulia de onbetwiste koning van de toerwagenraces. Maar of Alfa ook raceplannen heeft met de nieuwe Giulia GTA is veel minder duidelijk.
In 3,6 seconden aan 100 km/u
Nu, aan potentieel lijkt de nieuwe Alfa Romeo Giulia GTA niets tekort te hebben. De 2,9-liter V6 turbobenzine van de Quadrifoglio wint nog wat vermogen, en springt van 510 pk naar 540 pk. Tegelijk moet hij de A van Alleggerita (verlicht) waarmaken door een dieetkuur die 100 kilogram winst oplevert. Zo krijgt hij onder meer een carbon cardanas, carbon dak, koffer en motorkap, naast een groot spoilerpakket. Alfa pocht dan wel met een gewicht/pk-balans van 2,82 kilogram per pk, maar we blijven toch met het gevoel zitten dat 1.520 kilogram uiteindelijk toch niet zo ‘alleggerita’ is. De oorspronkelijke Giulia GTA woog slechts 745 kilogram, tegenover de 950 kilogram voor een gewone Giulia. Dat is lichtgewicht. Hij onttrok 170 pk aan zijn 1,6-liter viercilinder. Maar we zullen niet ontkennen dat de nieuwe Giulia GTA bloedsnel is. Hij knalt naar 100 km/u in 3,6 seconden, met behulp van launch control. De topsnelheid geeft Alfa nog niet vrij.
GTAm
Alfa stelt nog extremer beschikbaar ook, in de vorm van de GTAm. Die heeft hetzelfde vermogen, maar is een strikte tweezitter en dus nog wat lichter. Ook zijn de ruiten vervangen door Lexan-plastic. Zijn spoilers zijn nog groter. En hij blijft gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg. Alfa Romeo houdt de productie beperkt tot 500 exemplaren. De prijzen krijgen we nog niet mee. Wel zitten een racehelm, een racepak en een rijopleiding mee in het pakket. Net als een op maat gemaakte stofhoes om de auto te beschermen. Precies zoals verzamelaars dat graag hebben. Geïnteresseerden kunnen nu een plaatsje reserveren.