Op 8 februari trekt Alfa Romeo het doek van zijn Tonale, een nieuwe SUV die zich qua formaat net onder de Stelvio wil positioneren. Dat werd eerlijk gezegd wel tijd, want de onthulling werd al tot tweemaal toe uitgesteld. De eerste keer was de CEO, Jean-Philippe Imparato, niet tevreden met de prestaties van zijn nieuwe telg en de tweede keer lag de schuld bij – hoe kan het ook anders – de halfgeleidercrisis. Zo zitten we eigenlijk al een jaar langer dan voorzien te wachten op de Alfa-SUV.
Volgens het concept
Daar komt binnenkort een einde aan, want Alfa Romeo belooft dat het op 8 februari finaal het doek van zijn Tonale zal trekken. Om die afspraak wat kracht bij te zetten trakteert de constructeur ons op een laatste teaserafbeelding, waarop het signatuur van de achterlichten van het nieuwe model te zien is. De afbeelding bevestigt onze vermoedens dat de Tonale in productievorm nog steeds nauw zal aanleunen bij de in 2019 gepresenteerde conceptcar, want het lichtsignatuur lijkt één op één overgenomen. Met een beetje goede wil herken je er trouwens een vleugje Brera in, en ook de neus van het studiemodel neigde eerder in de richting van de vorige generatie aan Alfa-modellen dan bijvoorbeeld in de richting van de huidige Stelvio en Giulia.
Terug aan de voorwielaandrijving
Ook over de aandrijflijn van de Tonale doen er voldoende roddels de ronde om er onze conclusies uit te kunnen trekken. Zo staat de auto naar alle waarschijnlijkheid op het platform van de Jeep Renegade en Compass, en wordt ook het gamma aan motoren gelijkaardig. Verwacht dus een dieselversie met een 1.6-literblok en een exemplaar op benzine met een 1.3-litermotor, beide goed voor zo’n 130 pk. Die zouden hun vermogen in tegenstelling tot de huidige Alfa’s terug naar de voorwielen sturen. De topversie zou wel over vierwielaandrijving beschikken, want dat wordt dan een 240 pk sterke plug-inhybride met de ingewanden van de Jeep Compass 4xe.
Of toch Peugeot-genen?
Er klinken echter ook stemmen in de wandelgangen van Alfa Romeo over een compleet ander platform. Zo zou het namelijk de Jeep-aandrijflijn zijn die de CEO vorig jaar bekritiseerde wegens te weinig rijplezier, en kan Alfa’s lidmaatschap in het Stellantis-concern toegang bieden tot de plug-inhybride aandrijflijnen waar onder andere de DS 7 E-Tense en – stel je voor – de Peugeot 508 PSE gebruik van maken. Dat zijn echter maar speculaties, en momenteel ziet het ernaar uit dat de Tonale toch dichter bij de Compass en Renegade gaat aanleunen. Uitsluitsel krijgen we in de namiddag van 8 februari.