Jaguar, DS, Lancia, Volvo, Ford, Alfa Romeo,... stuk voor stuk zijn het merken die beloofden in de nabije toekomst enkel nog volstrekt elektrische auto’s te verkopen. Ford kwam al terug op z’n plannen en ook Alfa Romeo verandert van koers. Dat is geen dat te vroeg, want vanaf 2027 zou Alfa enkel nog EV’s gaan verkopen.
Multi-motoren
Volgens de Noord-Amerkaanse tak van Alfa Romeo heeft het merk niet meer het doel om volstrekt elektrisch te gaan, maar gaat het voor een “multi-motoren-strategie”. Net zoals pakweg BMW, Toyota en Hyundai dat doen - om er maar enkele te noemen. Alfa’s van de nabije toekomst zullen dus verkocht worden als benzine, hybride, plug-inhybride, maar ook als EV.
Achter de reden hoef je niet te raden; internationaal maakt Alfa geen al te goede beurt. Alleen al in België daalde de verkoop vorig jaar met 45%, ook in de VS spreken we over 19% minder verkochte auto’s in 2024. Het merk heeft dus nood aan een zo groot mogelijk portfolio om klanten te overtuigen.
Wat zit er in de pijplijn?
Alfa Romeo neemt een gewaagde stap met deze aanpassing in planning. Want eind dit jaar kunnen we de nieuwe Stelvio SUV verwachten en volgend jaar komt de nieuwe Guilia sedan. Beide auto’s zouden dus initieel enkel met elektromotoren komen, maar de ingenieurs van Alfa draaien zonder twijfel overuren om ook verbrandingsmotoren voorin de twee auto’s te krijgen.
Daarvoor hoeven ze niet van een leeg blad te vertrekken, want uiteraard heeft Alfa de grote Stellantis-groep om te gaan shoppen. Zo zullen Guilia en Stelvio rollen op het “STLA Large platform” dat bijvoorbeeld ook onder de nieuwe Dodge Charger zit. Of Alfa’s toekomst hiermee veilig is gesteld?