Er beweegt veel bij de kleine constructeur uit Buchloe. Recent kondigde Alpina aan dat het integraal deel gaat uitmaken van BMW, maar dat er nog heel wat modellen in de pijplijn zaten voor München de touwtjes in handen neemt. Deze Alpina B4 Gran Coupé is daar de eerste van, en lijkt wel het perfecte alternatief voor een model dat BMW zelf niet snel zal bouwen: een M4 Gran Coupé.
Flinke vermogensboost
Het vertrekpunt voor deze B4 Gran Coupé is de M440i Gran Coupé, die bij BMW 374 pk en 500 Nm naar de vier wielen stuurt. Alpina vertrekt van dezelfde 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s, maar doet het vermogen stijgen naar 495 pk en 730 Nm. Met andere woorden: van M440i-niveau naar M4-niveau. De ZF-achttrapsautomaat werd aangepast om het extra koppel aan te kunnen.
Chassisupdate
Verder sleutelde Alpina nog aan de wielvlucht en de antirolstangen van de vooras, terwijl de vering en schokdempers een eigen afstelling kregen. Ook de remmen werden opgewaardeerd om al die extra power efficiënt tot stilstand te brengen. De klassieke 20-duimsvelgen worden omgord met Pirelli-rubber dat de Italiaanse bandenfabrikant specifiek voor Alpina ontwikkeld heeft.
Klassieke wijzigingen
Tot slot schotelt Alpina zijn klassieke palet aan visuele wijzigingen voor: een discrete voor- en achterspoiler, een aangepaste uitlaatlijn met vier ovalen uitlaatpijpen en het specifieke Alpina-blauw en –groen bovenop hele arsenaal aan BMW-koetswerkkleuren. Binnenin worden de nodige Alpina-logo's aangebracht en mag het genummerde plaatje niet ontbreken dat aangeeft om welke specifieke B4 Gran Coupé het gaat. Exclusiviteit verzekerd.