Het Duitse Alpina, dat al jaren BMW’s verbouwt alsof ze voor zichzelf zouden zijn, maakt sinds vorig jaar officieel deel uit van BMW. Maar dat betekent niet dat de constructeur op zijn lauweren rust: Alpina stuurt de B5 op pensioen, die het op basis van de BMW 5 Reeks bouwt, en vervangt hem door de krachtigere en exclusievere B5 GT.
Doorgaan tot 330 km/u
Die Alpina B5 GT is zelfs de krachtigste productie-Alpina ooit. Aanpassingen aan de luchtgeleiding, het motormanagement en de turbodruk drijven het vermogen van de 4,4 liter grote V8 op tot 634 pk en 850 Nm. De ZF-achttrapsautomaat ziet zijn launch control aangescherpt, waardoor deze B5 GT in maximum 3,4 seconden (Touring: 3,6 seconden) naar 100 km/u moet sprinten. Alpina is geen fan van het Duitse gentleman’s agreement, dat de topsnelheid elektronisch begrenst op 250 km/u. Deze B5 GT gaat dus door tot... 330 km/u (Touring: 322 km/u).
Om het rijplezier – en het stuurgedrag – aan te scherpen werd het chassis vooraan iets stijver gemaakt en ligt de rijhoogte achteraan iets lager. Stevige Brembo-stoppers moeten het geweld weer tot stilstand brengen, terwijl Alpina zijn klassieke arsenaal aan visuele wijzigingen opentrekt: 20-spaaksvelgen in 20 duim, dubbele uitlaten aan weerszijden, speciale koetswerkkleuren en dito striping, nappaleder, merinoleder of exclusief lavalinaleder, en de nodige B5 GT-logo's voor het interieur.
Prijzen
Alpina is van plan om maar 250 stuks van deze B5 GT te bouwen, aangezien de productie van de huidige BMW 5 Reeks binnenkort op zijn einde loopt. De B5 GT krijgt als vierdeurs een Duitse richtprijs mee van 145.500 euro, de Touring kost je daar 148.500 euro.