Het recept van Alpina lijkt al jarenlang ongewijzigd, en dat is maar goed ook. De Duitse tuner-die-constructeur-werd haalt BMW’s in de fabriek op om hen een discrete koetswerkkit te geven, en vooral extra vermogen. De nieuwste Alpina? Deze B8 Gran Coupé.
Krachtiger dan M8
De Alpina B8 Gran Coupé is gebaseerd op de BMW M850i, en krijgt een voorbumper met opschrift van het merk, specifieke spaakvelgen en vier uitlaatpijpen. Kortom: de standaardbehandeling van het merk. In het interieur krijgen klanten carte blanche. Ze kunnen kiezen voor verschillende leder- en houtsoorten van hoge kwaliteit. Het enige verschil met BMW: de Alpina-logo's op het stuur en het digitale instrumentenpaneel.
Onder de motorkap gaat het er steviger aan toe. De 4,4 liter grote V8 van 530 pk uit de M850i krijgt een aangepaste turbo, intercoolers en een unieke uitlaatlijn. Met aangepaste programmatie in het motormanagement halen de Duitsers 621 pk en 800 Nm uit het blok, 21 pk meer dan de BMW M8.
Autobahnkoning
Deze B8 speelt mee met de grote jongens: 0-100 km/u duurt amper 3,4 seconden en de topsnelheid ligt op 324 km/u. Toch zegt Alpina dat het chassis eerder is aangepast voor comfort op lange trajecten dan voor de Nürburgring. Daardoor moet deze B8 Gran Coupé een echte Autobahnkoning worden.