Constructeur Alpina maakt sinds kort deel integraal deel uit van BMW, en dat lijkt enkele ontwikkelingsprocessen aanzienlijk te versnellen. Enkele dagen geleden rolde BMW de facelift van zijn X7 naar buiten, de grootste SUV uit München. Meteen daarna liet Alpina weten dat ook zijn hun gefacelifte variant van de SUV klaar hebben: de Alpina XB7.
Eigen saus
Die vertrekt van de gefacelifte X7, en dat betekent dat ook de Alpina het nieuwe front met gesplitste koplampen krijgt, en BMW’s meest recente versie van het infotainmentsysteem met Curved Display. Maar Alpina overgiet deze XB7 natuurlijk ook met zijn eigen saus. De XB7 beschikt dus over specifieke bumpers vooraan en achteraan, de typische ovalen uitlaatpijpen, een eigen chassisafstelling, ophanging die het koetswerk tot 40 millimeter lager kan leggen, en eigen velgen van 21 of optioneel 23 duim. Ook de remmen werden opgewaardeerd en kunnen optioneel nog een graadje straffer.
Op de rollenbank
De milde hybride 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s mocht natuurlijk eveneens wat krachtiger uit de hoek komen. Alpina laat deze XB7 in totaal 621 pk en 800 Nm op de rollenbak zetten, dankzij een eigen motormanagement en aangepaste koeling. Daardoor sprint de maar liefst 2,7 ton zware kolos in 4,2 seconden naar 100 km/u om door te stomen naar een topsnelheid van 290 km/u. Het vermogen gaat nog steeds via een achttrapsautomaat naar de vier wielen.
Richtprijs
Binnenin haalt Alpina tot slot zijn klassieke Lavalina-leder boven en integreert het zijn eigen logo’s. Een genummerd plaatje laat zien met welke Alpina XB7 je onderweg bent, terwijl je op vlak van afwerking natuurlijk in grote mate ook je eigen accenten kunt leggen. In Duitsland krijgt de Alpina XB7 een richtprijs mee van 170.500 euro.