Afgelopen weekend vond de honderdste editie van de 24 Uren van Le Mans plaats, en dat zullen ze in Frankrijk geweten hebben. Niet alleen ging Ferrari met het eremetaal lopen, heel wat merken maakten van de gelegenheid gebruik om nieuwigheden voor te stellen. Zoals de Fransen van Alpine, die deze A110 R Le Mans voorreden, een speciale reeks die helemaal in het teken staat van de iconische uithoudingsrace.
Haaienvin
Het vertrekpunt is de A110 R, de radicalere en lichtere versie van de A110. De Le Mans-uitvoering krijgt dus alle gewichtbesparende componenten uit koolstofvezel, maar voegt aan alle spoilers en splitters nog een haaienvin op de motorkapafdekking toe. Daar komt nog een Road & Track-ophanging bij, die de koets iets lager legt en diezelfde ophanging iets stijver maakt. Die specifieke afstelling moet de stabiliteit verhogen bij hoge snelheden – die je op Le Mans wel eens tegenkomt. De 300 pk sterke 1.8-viercilinder centraal achterin blijft ongewijzigd vergeleken met de ‘gewone’ A110 R, de sprinttijd naar 100 km/u in 3,9 seconden en de topsnelheid van 285 km/u dus ook.
100 stuks
Visueel maakt de A110 R Le Mans verder nog het verschil met zijn witte koetswerkkleur en de dunne, dubbele blauwe lijn die over de componenten uit koolstofvezel loopt. Die blauwe kleur duikt ook nog eens op in de velgen. Een officieel Le Mans-logo vind je onder meer nog terug op de deurdrempels en de hoofdsteunen, de lay-out van het beruchte circuit zie je op de zonnekleppen. Een genummerd plaatje geeft aan dat de totale productie beperkt is tot 100 stuks, die op de thuismarkt elk 140.000 euro moeten kosten...