Recent reden we met de Alpine A110 S, die we toen aan u voorstelden als de radicale circuitversie van de A110. Maar die informatie is niet meer helemaal correct, want Alpine heeft er net een schepje bovenop gedaan. Dit is namelijk de A110 R, en die gaat nog een trapje radicaler.
Dieetkuur
Te beginnen bij gewichtsbesparing: de A110 R zet met 1.082 kilogram 34 kilogram minder op de weegschaal dan de A110 S. Dat lukt door het uitgebreide gebruik van koolstofvezel, onder meer in de velgen, de kofferklep vooraan, de herwerkte achterruit en motorafdekking, en de Sabelt-kuipzetels. De aerodynamica werd eveneens herbekeken, en dat levert 29 kilogram meer neerwaartse druk en 5 procent minder luchtweerstand op vergeleken met de A110 S met Aerokit. De voorkant krijgt bijvoorbeeld gewijzigde luchtinlaten, de flanken nieuwe sideskirts en de achterkant een herwerkte diffusor en achtervleugel.
Hogere topsnelheid
Onder de motorkap blijft alles bij hetzelfde: de 1.8-viercilinder turbobenzine is net als in de A110 S nog steeds 300 pk en 340 Nm sterk, maar de sprinttijd naar 100 km/u verloopt door de gewichts- en aerodynamische aanpassingen een fractie sneller. Die wordt nu na 3,9 seconden aangetikt, terwijl de topsnelheid toeneemt tot 285 km/u.
Voor het betere bochtenwerk krijgt de A110 R een 10 millimeter lagere ophanging, die dankzij adaptieve dempers nog eens 10 millimeter lager kan liggen op circuit. De antirolstangen en vering werden stijver, de Brembo-remmen een tikje performanter en de banden dankzij Michelin-semislicks een stukje kleveriger.
Bestellen kun je de Alpine A110 R vanaf deze maand. Wie er snel bij is, kan een van de 32 genummerde exemplaren van de A110 R Fernando Alonso bestellen.