Een grootmacht op de dool, zo kan je het huidige Volkswagen misschien wel het best omschrijven. Want hoewel de VW Group nog auto’s produceert aan de lopende band, verliest het steeds meer grip op een evoluerende markt. Dat is duidelijk ook VW CEO Thomas Schäfer niet ontgaan.
Krasse taal
Vraag je het de 53-jarige Duitser op de man af, dan is hij hoogstwaarschijnlijk lovend over VW. Persagentschap Reuters wist echter beslag te leggen op een verslag van een directievergadering waarin de situatie van Volkswagen wat minder rooskleurig wordt voorgesteld.
In dat verslag staat namelijk zwart op wit dat CEO Thomas Schäfer vindt dat “Volkswagen als merk niet meer competitief is.” Hij hekelt daarbij vooral de verouderde structuren binnen het bedrijf. De oplossing volgens VW-kaderlid Gunnar Kilian? Ontslagnemende of pensioengerechtigde werknemers niet meer vervangen om zo het bedrijf af te slanken.
Is er nu echt een probleem?
Is het dan echt zo erg bij Volkswagen? Ja en nee. Momenteel is de VW Group nog steeds één van dé grootste concerns ter wereld. Echter willen aandeelhouders steeds meer… en daar begint een deel van het schoentje te knellen. Zo verliest de Volkswagen Golf - ooit nog de best verkopende auto in Europa - tractie en heeft de ID.3 dat succes niet overgenomen.
Meer nog, VW’s ID-familie verkoopt zo stevig onder verwachting, dat de productie al meermaals werd teruggeschroefd. Een nieuwe generatie auto’s zou soelaas moeten brengen, maar Volkswagen lijkt een nieuwe generatie software maar niet in orde te krijgen. Ook al werpt het handenvol geld naar de afdeling die er voor instaat. Het koninkrijk VW mag dus nog wel staan, in de fundering beginnen er zich serieuze scheuren te vormen.