Crossovers regeren het land, waardoor je het niet gemakkelijk hebt als klassieke hatchback. Vanaf zijn facelift geeft de A3 wat tegengas, met de introductie van een verhoogde versie. Nee, niet de Q3, wel de A3 Allstreet.
Wacht, wat is het verschil?
Tja, die vraag kan je inderdaad luidop stellen. Waar de Q3 evenwel nog een geheel uniek koetswerk krijgt, is de Allstreet een reguliere A3 hatchback die 3 centimeter hoger staat, stoerdere bumpers krijgt en uitpakt met dakrails bovenop. Quattro-vierwielaandrijving is er niet op deze uitvoering, waardoor het dus vooral bij uiterlijke opsmuk blijft.
Over die opsmuk gesproken, de vernieuwde A3 krijgt een Audi-logo dat nét niet uit de plattere grille kruipt en led-lichten met verschillende motieven voor de dagrijverlichting. Ook de voor- en achterbumper werden een stukje sportiever en een knappe groene koetswerkkleur maakt zijn opwachting.
Maandelijks betalen voor snufjes
Het interieur wordt uitermate subtiel opgefrist. Her en der worden nieuwe materialen gebruikt en het infotainment rolt op nieuwe software. Daardoor kan Audi voortaan “opties on demand” introduceren op de A3. Zo kan je (maandelijks) betalen voor smartphoneconnectiviteit, automatische grootlichten of adaptieve cruisecontrole. Ook al zit de software en hardware in sé op je A3.
Pal voor de neus krijgen bestuurders dan weer standaard een digitale instrumentencluster en een vernieuwde middentunnel met aangepast knopje voor de automaat. Het gaat dan over een 7-traps automaat met dubbele koppeling die gebruikt wordt voor een 150 pk sterke 1.5-liter viercilinder benzine (35 TFSI) en een 150 pk sterke 2.0-liter viercilinder diesel (35 TDI). Spoedig volgt ook nog de vernieuwde S3. Over een update voor de RS 3 blijft Audi opvallend stil…