De Duitse constructeur Audi voegt een tweede plug-inhybride toe aan zijn A3-gamma. De A3 Sportback 40 TFSI e (204 pk) krijgt het gezelschap van de krachtigere A3 Sportback 45 TFSI e. Die combineert de 1.4 TFSI-benzinemotor van 150 pk en 250 Nm met een elektromotor van 80 kW (109 pk) en 330 Nm.
Het systeemvermogen komt daarbij uit op 245 pk en 400 Nm. Daardoor is deze 45 TFSI e het Audi-alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTE of de Skoda Octavia RS iV. De Audi zet dus ook sportieve prestaties neer: 0-100 km/u duurt 6,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 232 km/u.
Maar belangrijker is uiteraard het elektrische potentieel. De A3 Sportback 45 TFSI e gebruikt een lithium-ionbatterij van 13 kWh en moet volledig elektrisch 74 kilometer ver geraken (NEDC 2.0). Het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot bedragen volgens diezelfde NEDC 2.0-cyclus 1,4 l/100 km en 31 g/km.
De Audi A3 Sportback 45 TFSI e krijgt tot slot een sportiever jasje aangemeten. Het Singleframe-radiatorrooster is bijvoorbeeld afgewerkt in glanzend zwart, standaard krijg je sportzetels, en de remklauwen krijgen rode accenten. Die beklemtonen de grotere remschijven vergeleken met de 40 TFSI e. Verschil moet er tenslotte zijn, toch?