Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi A8 onder het mes, voor het eerst als S Line

Audi heeft zijn toplimousine een facelift gegeven. Daardoor moet de A8 beter gewapend zijn tegen de bikkelharde concurrentie, de Mercedes S-Klasse en de BMW 7 Reeks.

Kiest de Mercedes S-Klasse voor opulente luxe en de BMW 7 Reeks voor luxueuze sportiviteit, dan gaat de Audi A8 voor zakelijke luxe. Audi’s toplimousine was in 2017 aan een nieuwe generatie toe, en die krijgt vier jaar later een facelift. Daar lijkt discretie het codewoord te zijn geweest. Het Singleframe-radiatorrooster werd wat breder, de bumpers werden hertekend en er verschijnt wat meer chroom. Ook achteraan werd de bumper hertekend, en kun je voortaan kiezen voor een eigen lichtsignatuur in de oled-achterlichten.

AS24 Audi A8 2021 statisch achter

Hey Audi

Voortaan kun je nog kiezen voor een exterieurpakket met extra chroom of – voor het eerst op de Audi A8 – een S Line-pakket voor een sportievere toets. Voor de rest blijft alles eigenlijk zowat bij het oude. Ook binnenin: daar is zeker in de A8 L met langere wielbasis de beste plaats nog steeds rechts achteraan. Stip je daar de relaxzetel aan, dan kun je als je je laat rijden zelfs ontspannen met een voetmassage en voetverwarming. Je kunt ook twee digitale schermen van 10,1 duim krijgen achteraan, terwijl het MMI-infotainmentsysteem vooraan voortaan ook stembediening accepteert met het commando “Hey Audi”.

Nog (steeds) niet autonoom

Op vlak van rijhulp en motoren verandert er weinig tot niets. In 2017 introduceerde Audi zijn nieuwe A8 nog groots als de eerste productieauto die op niveau 3 zelfstandig kon rijden, maar dat werd in 2020 in alle discretie afgevoerd omdat het wettelijke kader daarvoor nooit rond geraakte. Anno 2021 is dat nog steeds niet het geval. De Audi A8 is er ook na de facelift als 50 TDI Quattro, met 3.0 zescilinder diesel van 286 pk. Het benzineaanbod begint bij de 55 TFSI Quattro, met 3.0 zescilinder benzine van 340 pk, en loopt via de 60 TFSI Quattro, met 4.0 V8 van 460 pk, tot de sportieve S8, die 571 pk uit zijn 4.0 V8 puurt. Al die motoren zijn standaard voorzien van milde hybride ondersteuning.

AS24 Audi A8 2021 interieur

Wel als hybride

Tot slot is de Audi A8 er met de onvermijdelijke stekker. De 60 TFSI e Quattro is een plug-inhybride aandrijflijn op basis van de 3.0 TFSI-zescilinder en een batterij met capaciteit van 17,9 kWh (netto: 14,4 kWh). Het systeemvermogen bedraagt 462 pk. De gefacelifte Audi A8 en A8 L (met lange wielbasis) worden vanaf december gelanceerd. In ons land krijgt de A8 een basisprijs mee vanaf 94.700 euro (50 TDI Quattro).

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer