Bij Audi maken ze zich stilaan klaar voor de volgende generatie van de A6. Dat er een belangrijke rol is weggelegd voor elektrische aandrijvingen, staat vast. Of dat onder de noemer ‘A6’ gebeurt of onder een E-Tron-equivalent, valt nog af te wachten. Alleszins blikt Audi al eens vooruit op hoe zo’n elektrische A6 eruit zou kunnen zien.
Samen met Porsche
Dat doet Ingolstadt in de vorm van de A6 Avant E-Tron Concept, een conceptmodel waarmee het voortborduurt op de A6 E-Tron Concept die de Duitsers vorig jaar lieten zien. Ook deze breakversie staat op het elektrische PPE-platform dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, en dat in dit geval een batterij met capaciteit van 100 kWh toe moet kunnen laten.
Ultrasnel snelladen
Daardoor moet de A6 Avant E-Tron Concept tot 700 kilometer ver geraken op een volle batterij. Het systeemvoltage van 800 volt kennen we onder meer uit de E-Tron GT, en moet snelladen aan 270 kW toe kunnen laten. Een elektromotor op de vooras en een op de achteras leveren in totaal 350 kW (477 pk) en 800 Nm, waardoor deze conceptcar naar 100 km/u sprint in minder dan 4 seconden. Audi geeft aan dat er ook versies met één enkele elektromotor komen, die zich dan op de achteras bevindt.
Gestileerde break
Visueel ontpopt dit conceptmodel zich als een 4,96 meter lange, strak gestileerde break met uitgestrekte wielbasis en korte overhangen. Net als op de SUV-modellen van de E-Tron gebruikt Audi ook hier camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels, die bijdragen tot de gunstige stroomlijn: de Duitsers spreken over een Cw-waarde van 0,24. Verder zijn het gesloten singleframe-radiatorrooster geflankeerd door de digitale matrix-ledkoplampen, de grote 22-duimsvelgen, de oled-achterlichten, de dakspoiler en de diffusor de grootste blikvangers.