De prijs van de krachtiger Audi e-tron 55 quattro ligt nog boven 80.000 euro, 82.400 euro om precies te zijn. Met de nieuwe Audi e-tron 50 quattro gaat daar meer dan 12.000 euro af, wat een stevige besparing is. Maar niemand zal ontkennen dat hij met een prijs van 70.950 euro nog steeds buiten het bereik van de meesten onder ons blijft.
Maximaal 300 kilometer ver
Toch is dit belangrijk nieuws, want je krijgt zo te zien niet zo heel veel minder auto voor toch heel wat minder geld. Zo heeft de basis-e-tron een batterijcapaciteit van 71 kWh, waar zijn duurdere broer 95 kWh voorlegt. Minder capaciteit, betekent minder kilometers. De e-tron 50 quattro komt volgens de WLTP-normen aan iets meer dan 300 kilometer. Dat moet hem in de praktijk een rijbereik geven van om en bij 260 kilometer. Voor de alledaagse verplaatsingen volstaat dat ruimschoots. De 55 quattro heeft in de praktijk een rijbereik van 320 tot 350 kilometer. Met 313 pk (230 kW) is hij maar iets minder krachtiger dan de 55 quattro (360 pk, 265 kW), al houdt die er nog wel een overboost van 408 pk op na. Hij haalt 100 km/u in 7 seconden en zijn top is begrensd op 190 km/u.
Laden
Bijtanken dan. Volgens Audi kan dit aan een snellaadpaal (120 kW) in 30 minuten (voor 80 procent bijgeladen). Met een laadcapaciteit van 11 kW, en dan heb je al 400 Volt en drie fasen nodig, heeft hij goed 7 uren nodig om op te laden. Via Audi’s app zal het mogelijk zijn om zelf de beste laadmomenten te selecteren. De Audi e-tron 50 quattro debuteert dit najaar. Net als de krachtiger e-tron wordt hij ook in Brussel geassembleerd.