Recent werd de Porsche Taycan opgefrist en als het regent in Stuttgart, druppelt het in Ingoldstadt. Neefje Audi e-tron GT krijgt daardoor eveneens enkele interessante upgrades onder de kap.
Wat. een. snuit.
Laat ons eerst even focussen op het design. Dat werd op detailniveau aangepast, maar weet toch te overtuigen. Zo installeert Audi een nieuwe snuit waarbij er plaats is voor meer zwarte sierdelen en een meer uitgesproken verschil afhankelijk van de uitvoering. Zo krijg je horizontale inkepingen (S e-tron GT) of een honingraatmotief (RS e-tron GT) in de grille.
Turen we even door de ramen, dan zien we nieuw zitmeubilair, een opgefrist stuurtje en aangepaste virtual cockpit. Daardoor blijft de cabine klassiek doch stijlvol, met een snuifje sportiviteit. Plaats op de achterbank blijft, net zoals voordien eerder bescheiden.
Grote show
Het hoofdnieuws vinden we uiteraard onder de koetswerkpanelen terug. Te beginnen met de S e-tron GT die zo maar even 679 pk uit zijn twee elektromotoren mag puren. Daarmee is hij in één klap sterker dan de uitgaande RS e-tron GT. Een sprint naar de honderd heb je met die “S” al afgelegd in 3,4 seconden.
De overtreffende trap vind je nog steeds bij de RS e-tron GT. Die mag voortaan als “Performance” maar liefst 925 pk los laten op de vier wielen. Waardoor je amper 2,5 seconden nodig hebt om de honderd aan te tikken. De RS zonder dat “Performance” bijschrift pronkt nog steeds met 856 pk en een sprinttijd van 2,8 tellen.
Alle versies worden uitgerust met een nieuwe accu van 105 kWh waarmee je ook aan maximaal 320 KW DC kan laden. In het geval van de e-tron GT pomp je daardoor net geen 300 km per kwartier tijdens het opladen. Ook de maximale range van 609 kilometer is voortaan een stuk beter. De ultieme elektro-GT, deze e-tron GT?