Eind 2018 liet Audi zijn eerste elektrische SUV op de wereld los: de E-Tron. Eind 2019 volgde al meteen een eerste update: alle E-Trons die vanaf dan werden geproduceerd, gebruikten de batterijcapaciteit van 95 kWh op een efficiëntere manier en haalden daardoor een WLTP-rijbereik van 441 kilometer op een volle batterijlading. Voor het oorspronkelijke modeljaar van de E-Tron gaf Audi nog een WLTP-rijbereik van 417 kilometer op.
Nettocapaciteit
Nu laten de Duitsers weten dat alle exemplaren van de E-Tron 55 Quattro die tussen september 2018 en eind november 2019 in de Audi-fabriek in Brussel van de band rolden, dezelfde update krijgen. Concreet gaat het om een software-update, die de bruikbare nettocapaciteit van de batterij verhoogt naar 86 kWh. De batterijcapaciteit van een elektrische auto wordt immers uitgedrukt als brutocapaciteit – in het geval van de Audi E-Tron 95 kWh. In de praktijk wordt die capaciteit om veiligheidsredenen niet helemaal benut. Het gedeelte dat concreet wel wordt benut – en die dus meetelt om je rijbereik te berekenen – is de nettocapaciteit.
Verbeterde efficiëntie
Naast de batterijcapaciteit past Audi bij de update ook nog de sturing van de voorste elektromotor aan, waardoor die vaker uitgeschakeld wordt wanneer de achterste elektromotor het alleen kan redden. Ook de koeling voor de componenten die onder hoge spanning staan wordt efficiënter geregeld. Heel wat moderne elektrische auto’s (zoals de Tesla Model 3 of Polestar 2) kunnen dit soort software-updates over-the-air regelen, maar voor deze update moeten de eerste E-Tron-exemplaren even langs de Audi-dealer passeren.