Eén van de hoofdredenen waarom de Europese merken aan het worstelen zijn, is omdat de Chinese klant en masse auto’s van eigen bodem kopen, daar waar ze decennialang droomden van een “Europese auto”. Verschillende EU-merken proberen de schade nu te beperken door een submerk uit de grond te stampen. Audi doet dat ook… maar kiest een nogal eigenaardige naam.
Vier ringen of 4 letters?
Audi’s nieuwe dochtermerk zwiert de vier ringen buiten, maar kiest niet voor een ander logo. In de plaats zal er steevast “AUDI” in kapitalen op de auto geplaatst worden. Inderdaad, Audi’s nieuwe submerk is AUDI geworden.
Geen nood echter, want volgens de marketingmensen achter het idee zal er daadwerkelijk een verschil zijn tussen een Audi en een AUDI. Het merk AUDI zal namelijk mikken op een jonger publiek dat kickt op tech en verregaande connectiviteit. Door zich los te wringen van de typische Audi-stijl, is er daardoor meer vrijheid tijdens het designproces.
Shooting Brake
Omdat een nieuwe naam en holle marketing maar zo ver gaat, toont het merk AUDI per direct ook een eerste conceptauto die tegen volgend jaar op de markt moet komen in productievorm. Het concept heet alvast Concept E en is een soort van shooting brake geworden. Zoals je kan zien zal AUDI niet de befaamde Single Frame-grille gebruiken, al wensen wij het stiekem toch in de snuit te herkennen.
De Concept E pakt uit met 775 pk en 800 Nm koppel en sprint dankzij zijn twee elektromotoren (zeg niet “Quattro”) in 3.6 seconden naar de honderd. Dankzij de accu van 100 kWh moet een range van 700 km mogelijk zijn volgens de Chinese meetmethode. Zie deze “AUDI E” dus maar gerust als het Chinese broertje van de bij ons gekende Audi A6 Avant e-tron. Volg je nog?