Hoewel je Duitsers gerust kan omschrijven als mensen die houden van structuur en regelmaat, zijn Duitse automerken niet vreemd van een lekkere portie verwarring. Denk maar aan Mercedes dat met de klok van de regelmaat modelnamen aanpast (SLK -> SLC, ML -> GLE, CL -> S Coupé). Ook Audi kan er een potje van en de voorbije maanden heeft het merk met de vier ringen er eigenlijk een échte knoeiboel van gemaakt.
Even en oneven
Spring even mee naar maart 2023, vers na het zaaien van verwarring omtrent motorisaties (35 TDI of 55 TFSI iemand?) besloot Audi dat in de toekomst alle elektrische modellen een even cijfer zouden krijgen achter hun “A” of “Q” en dat alle modellen met verbrandingsmotor een oneven nummer zouden krijgen. Die beslissing werd hard gemaakt met de introductie van de nieuwe generatie A4 Berline en Avant. Die gaat voortaan namelijk door het leven als A5 Berline en A5 Avant.
Tot voor kort was het duidelijk dat de nieuwe A6 met verbrandingsmotoren de naam A7 opgespeld zou krijgen. Maar net zoals de 35 TDI’s ondertussen terug van de achterklep zijn verdwenen, stapt Audi nu ook van dat idee af.
Terug naar af
Audi heeft besloten dat het vanaf nu weer de nummers in de naam zal gebruiken om duidelijk te maken waar in de rang een auto staat. Zo zal een A3 kleiner zijn dan een A4 en een A8 boven een A7 staan. Je weet wel, zoals het de voorbije decennia eigenlijk al was.
Om dan toch het verschil te maken tussen motorisaties zal Audi de termen TFSI (benzine), TFSIe (plug-in), TDI (diesel) en e-Tron (EV) gebruiken. Om het koetswerktype aan te duiden blijft Audi teren op Berline, Avant en Sportback. If it ain’t broke, don’t fix it, Audi!