Audi breidt zijn plug-inhybride gamma verder uit. De meest recente aanwinsten: de Q3 en Q3 Sportback. Die delen dezelfde aandrijflijn, die rechtstreeks wordt overgeheveld uit de Golf GTE. De Skoda Octavia RS iV en Cupra Leon e-Hybrid gebruiken hem ook.
245 pk
De 45 TFSI e beschikt dus over dezelfde interne organen: een 1,4 liter viercilinder turbobenzine van 150 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 85 kW. Het totaal is goed voor 245 pk en 400 Nm. Daardoor haalt de voorwielaangedreven Q3 100 km/u in 7,3 seconden.
De elektromotor haalt zijn voeding uit een lithium-ionbatterij van 13 kWh. Die levert de plug-inhybride SUV een elektrisch WLTP-rijbereik op van 51 kilometer, of 50 kilometer in de Sportback. De Q3 45 TFSI e zet op papier een gemiddeld verbruik neer (NEDC 2.0) van 1,4 tot 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 33 tot 38 g/km.
‘Snel’ laden
Het toevoergen van een batterij onder de achterbank en de koffervloer neemt jammer genoeg wat plaats weg van de kofferruimte. Die daalt van 530 naar 380 liter. Gelukkig is de verschuifbare achterbank nog steeds standaard. Met zijn boordlader van 3,6 kW kan de plug-inhybride Q3 volledig volladen in 3u45. Er zijn ook twee specifieke rijmodi: Battery Hold en Battery Charge, die het batterijniveau vasthouden of de batterij al rijdend bijladen voor wanneer je later bijvoorbeeld volledig elektrisch door de stad wil rijden.