Tot voor kort kon je Audi’s Q4 e-tron krijgen in drie smaakjes: als 35, 40 en 45. Daar komt nu verandering in, want instapper 35 wordt buitengesmeten en vervangen door de Q4 40 e-tron, die je niet mag vergelijken met de uitgaande Q4 e-tron 40. Euhm, wat?!
Structuur in de chaos
Dat ze bij Audi graag verwarring zaaien met hun naamstrategie is niets nieuw. Zo lieten we vorige week nog weten dat Audi de namen voor zijn modellen terug aanpast en dat ook de aanduiding voor motoren duidelijker moet. De Q4 lijkt nog even die dans te ontspringen, want een update introduceert een nieuwe instapversie die nog eens met de cijfers rammelt.
Vergeet dus de Q4 e-tron 35, de Q4 40 e-tron is de nieuwe basisversie. Merk op hoe de cijfers en de term “e-tron” van plaat wisselen. Daarmee maakt Audi misschien duidelijk dat het hier niet over de “oude” Q4 e-tron 40 gaat. Die kreeg namelijk een elektromotor op de achteras van 204 pk en een accu van netto 77 kWh. Deze nieuwe instapper behoudt de elektromotor, maar ziet de accu krimpen naar 59 kWh netto. Daarmee is deze Q4 40 e-tron evenwel 27 pk krachtiger en beschikt hij over 7 kWh meer accu dan de Q4 e-tron 35 die hij vervangt. Volg je nog?
Het gamma
Kan je nu door het bos de bomen niet meer zien? Dan sommen we nog even simpelweg het gamma van de Q4 e-tron op. De basisversie Q4 40 e-tron krijgt een elektromotor van 204 pk en accu van 59 kWh (netto) en schermt daardoor met maximaal 412 km range. Daarboven staat de Q4 45 e-tron met 286 pk op de achteras en een batterij van 77 kWh. Goed voor een maximale range van 563 km. Quattro is hier optioneel.
Helemaal bovenaan de ladder staat de Q4 55 e-tron Quattro met 340 pk dankzij twee elektromotoren. De accu meet ook hier 77 kWh (netto) groot en zorgt voor een maximale range van 525 km. We raden je alvast niet aan om al die gegevens van buiten te leren, want de kans is groot dat Audi volgende week alweer compleet nieuwe namen heeft verzonnen…