Het elektro-offensief van Audi schakelt alweer een versnelling hoger. Kort na het debuut van de E-Tron GT is het de beurt aan de Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron, twee modellen die Audi in 2019 en 2020 al aankondigde. Maar in tegenstelling tot de E-Tron GT, die zijn basis deelt met de Porsche Taycan, gebruiken deze Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron het MEB-platform. Dat ken je onder meer van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV.
De wielbasis van beide modellen is 2,76 meter lang, en van voor- tot achterbumper zijn ze 4,59 meter lang. Nipt korter dan de grotere Q5 dus. Het visuele verschil tussen beide nieuwkomers zit uiteraard in de aflopende daklijn van de Q4 Sportback E-Tron, die daardoor een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 laat optekenen, tegenover 0,28 voor de gewone Q4 E-Tron. Opmerkelijk: Audi kiest hier niet voor spiegelcamera’s zoals op de grote E-Tron en E-Tron Sportback. Naar eigen zeggen willen Audi-klanten in dit segment de meerprijs voor die spiegels niet opleggen, al laat Audi tussen de lijnen wel verstaan dat ze minder populair zijn dan aanvankelijk gehoopt.
Augmented reality
Binnenin kunnen de Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron door de elektrische wielbasis uitpakken met een prima plaatsaanbod, onder meer door het ontbreken van een middentunnel. Met de achterbank rechtop is de kofferruimte in de Sportback zelfs iets groter: 535 liter tegenover 520 liter. Klap je ze neer, dan kantelt het voordeel richting gewone Q4 E-Tron: 1.490 liter tegenover 1.460 liter in de Sportback. Op het dashboard zien we een nieuw, zeshoekig stuur, een infotainmentscherm van 11,6 duim en een head-updisplay met augmented reality.
Debuteren doen de Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron trouwens in drie versies: als Q4 35 E-Tron, Q4 40 E-Tron en Q4 50 E-Tron Quattro. De instapversie heeft een batterij met nettocapaciteit van 52 kWh, de andere twee gebruiken er een van 77 kWh. De elektromotor op de achterwielen van de 35 E-Tron is goed voor 170 pk (125 kW), die in de 40 E-Tron voor 204 pk (150 kW). De voorlopige topversie, de 50 E-Tron Quattro, laat een elektromotor op de voorwielen bijspringen en komt uit op 299 pk (220 kW). Het rijbereik? Respectievelijk 321 kilometer, 520 kilometer en 488 kilometer. Dankzij de betere aerodynamica liggen die cijfers voor de Sportback-versies enkele kilometers hoger.
Aantrekkelijker geprijsd
Komen we tot slot bij de prijzen, dan heeft Audi zijn E-Tron-gamma duidelijk naar onderen uitgebreid. De Q4 35 E-Tron begint vanaf 41.990 euro, de 40 E-Tron kost je 48.500 euro en de 50 E-Tron Quattro betaal je 56.350 euro. De Sportback-versies kosten zo’n 2.000 euro meer, en zijn vanaf juni bestelbaar. De gewone Q4 E-Tron is deze maand al te bestellen.