De Duitse constructeur Audi heeft enkele van zijn plug-inhybride TFSI e-modellen onder handen genomen. De TFSI e-versies van de Q5 en Q5 Sportback, de A6 en A6 Avant, en de A7 krijgen een lithium-ionbatterij met grotere capaciteit. In plaats van 14,1 kWh heeft die een capaciteit van 17,9 kWh, waarvan 14,4 kWh bruikbaar is.
De nieuwe batterij heeft hetzelfde formaat als het vorige exemplaar en wijzigt niets aan de kofferruimte van de Audi-modellen, maar voegt natuurlijk wel toe aan het rijbereik. De Duitsers geven alleen concrete cijfers voor de A6 Berline 50 TFSI e, die voortaan volledig elektrisch volgens de WLTP-cyclus 73 kilometer ver moet geraken. Opladen gebeurt aan 7,4 kW. De plug-inhybrides krijgen ook een nieuwe rijmodus: ‘Charge’. Die laat toe om via de verbrandingsmotor de batterij al rijdend op te laden en zo op een later tijdstip volledig elektrisch te kunnen rijden.
Audi geeft tot slot nog mee dat ook de A6 Avant nu een 50 TFSI e krijgt. Die heeft een systeemvermogen van 299 pk en 450 Nm. Dat haalt hij uit een 2.0 TFSI-benzinemotor en een elektromotor die ingewerkt is in de S Tronic-versnellingsbak.