Niet dat er een klantentekort is voor de Q5, want - aldus Audi - de Q5 is op verschillende Europese markten de best verkopende premium SUV in het midsize-segment. Na zijn lancering in 2017 is het nu tijd voor een opfriskuur die dit najaar richting klanten zal rijden.
Minder grille
Die facelift moet de Q5 visueel meer in tred brengen met de rest van zijn familiegenoten. Vooraan werd vooral de grille onder handen genomen. Die werd wat minder zwaar dankzij dunnere randen rondom. Loopt er nog een dikke randlijn tot tegen de lichten bij het pre-faceliftmodel, dan is er vanaf de facelift terug een strookje in koetswerkkleur tussen lichten en grille.
Over de koplampen gesproken, die krijgen een nieuwe vorm qua dagrijverlichting met een soort van 3D-effect. De lichten achteraan, die zijn dan weer van OLED… toch als je er voor bij wil betalen. Een zwart insertplaatje op de flank moet de Q5 tenslotte hoger op zijn pootjes doen lijken staan dan eigenlijk het geval is. Vergis je echter niet, de Q5 staat marginaal hoger dan een A4 Avant Allroad die ook al subtiel hoger staat dan een A4 Avant.
Insert aanraakscherm
Aan de binnenzijde rust Audi haar Q5 uit met de nieuwste generatie van haar infotainmentsysteem. Daardoor gaat de “MMI”-draaiknop op de middenconsole op pensioen en krijg je een 10-duims scherm centraal op het dashboard met aanraakbediening.
Eveneens nieuw is de “functions on demand”, een hippe term die Audi gebruikt om aan te tonen dat je opties/ applicaties achteraf kan aanschaffen via het infotainmentsysteem. Het gaat dan onder andere over navigatie of de Audi smartphone interface.
hybride over de volledige lijn
Onder de kap van de opgefriste Q5 een focus op elektrificatie. In die zin dat ook de klassieke motoren gebruik maken van milde hybridekracht. Zo is er voortaan de Q5 40 TDI die beschikt over een 204 pk sterke viercilinder diesel die hulp krijgt van een compacte milde hybride-aandrijving. Daardoor kan Audi een normverbruik van 5.3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 139 g/km voorleggen.
Op termijn zal Audi nog twee andere vermogensversies van de TDI naar voren schuiven, net zoals 2 TFSI-benzinemotoren en een V6-diesel. Plug-ins 50 TFSI-e en 55 TFSI-e keren ook terug naar de Q5. Dit najaar bij je Audi-dealer, de opgefriste Q5!