Geloven we de roddels in de wandelgangen, dan zal Audi binnen enkele jaren op de proppen komen met een gloednieuwe Q9. Tot de komst daarvan is deze Q7 de huidige grootste SUV van het merk met de vier ringen. In zijn alweer negende (!) levensjaar voert Audi een tweede update door.
Zoek de verschillen
Voor die update haal je alvast best het vergrootglas boven. De bumpers steken subtiel in het nieuw, maar de grille en koplampen gaan ongewijzigd door het leven. Het is te zeggen: de designers vullen de grille in met een ander rooster en de koplampen kan je voortaan personaliseren met vier verschillende lichtsignaturen, net zoals bij coupé-broertje Q8.
In het interieur geen visuele wijzigingen, wel een software-update voor het infotainmentsysteem. Audi is dan ook snel om de aandacht weg te kapen door te zeggen dat je de Q7 desgewenst nog steeds met zeven zitplaatsen kan krijgen.
Focus op diesel
Wat tegen de stroom van moderne verwachtingen in, is de Q7 nog steeds een échte dieselkar. Onder de kap doe je nog steeds beroep op de 45 TDI of 50 TDI. Da’s Audi-lingo voor een 3-liter V6 met respectievelijk 231 pk (500 Nm) dan wel 286 pk (600 Nm). We moeten er dan ook niet flauw over doen: in combinatie met de standaard Quattro-vierwielaandrijving is dit een droomauto voor caravangebruikers, met dank aan het 3.5 ton sleepvermogen.
Wens je toch meer prestaties uit je Q7? Dan schuift Audi de SQ7 naar voren. Die wisselt de diesel in voor een stevige 4-liter V8 benzine met 507 pk en 770 Nm koppel. Daardoor tikt deze container op wielen in amper 4,1 seconden de honderd aan. Oké, elektrische auto’s van dit formaat kunnen dat sneller… maar range anxiety zal je niet snel hebben met deze SQ7!