Moest je de memo hebben gemist, de jaarlijkse Dakar Rally is volop aan de gang. En in die alweer 46e editie van de “belangrijkste rally ter wereld” (niet onze woorden, wel die van Audi) zal je ook gerief tegenkomen met vier ringen op de snuit. Om ook het gewone cliënteel te laten proeven van het Dakar-gevoel is er nu de Q8 e-tron Edition Dakar.
Breder, hoger, stoerder
Die Q8 e-tron Edition Dakar gaat een stuk verder dan wat stickers en specifieke kleuren - al zijn die ook wel aanwezig. Zo wordt er ook duchtig gewerkt aan de ophanging van deze Q8 e-tron. Zodat het niet enkel maar “show” is. Om te beginnen duwen de ingenieurs de ophanging 65 millimeter hoger. Daardoor krijg je een bodemvrijheid van 20,6 centimeter, betere op- en afrijhoeken en een waaddiepte tot 30 centimeter.
Omdat ze dit trucje uithalen met de luchtvering van de in de basis Q8 e-tron Advanced 55 quattro, zakt hij bij hogere snelheden gewoon terug braafjes tot moeder aarde om het verbruik te temperen. Vervolgens geeft Audi je - naast de standaard zomerbanden op 20-duims velgen - ook nog een setje heftige General Grabber AT3’s mee op 18-duims velgen. Dat zijn forse offroadbanden die hun slag weten te slaan op het onverharde. Om wettelijk plaats te bieden aan de brede banden verbreedt Audi ook de wielbogen van de Q8 e-tron. Wie zijn wij om daar om te klagen?!
Standaard dakdrager
Qua aandrijflijn verandert Audi niets aan deze Edition Dakar. Daardoor krijg je een accu van 106 kWh (netto) die zijn energie richting twee motoren mag sturen. Goed voor een systeemkracht van 402 pk en 664 Nm koppel.
Visueel kan je de Q8 e-tron Edition Dakar herkennen aan de bredere wielbogen, standaard dakdrager en de in de koetswerkkleur mee geverfde grille. Hoewel niet gelimiteerd, kunnen maar 99 klanten opteren voor de unieke wrap met matzwarte accenten. Europese prijzen zijn er nog niet, maar in thuisland Duitsland moet deze aangepakte Q8 e-tron minimaal 120.000 euro gaan kosten. Pfieuw.