In de jacht naar lagere CO2-cijfers onder druk van de steeds strengere Europese uitstootnormen is de plug-inhybride Q8 een logische zet. Hij deelt heel wat elementen met de Q7, en het was dus een kwestie van tijd voor deze Q8 ook aan de stekker ging. De aandrijflijn? Die komt logischerwijs integraal uit de Q7.
Nu ja: zo goed als integraal. De lithium-ionbatterij in de Q8 TFSI e heeft immers een capaciteit van 17,8 kWh, en dat is iets meer dan de batterij uit de Q7. Die laatste heeft daarom voortaan eveneens recht op de efficiëntere en 40 kilogram lichtere batterij.
Eén basis, twee versies
De Q7 TFSI e komt er in twee versies, maar heeft wel dezelfde basis. Dat is de 3.0 V6 TFSI van 340 pk en 450 Nm. Die wordt gecombineerd met een elektromotor die ingewerkt is in de achttrapsautomaat. Het resultaat: de 55 TFSI e Quattro (381 pk en 600 Nm) en de 60 TFSI e Quattro (462 pk en 700 Nm).
De 55 TFSI e Quattro geraakt op volle batterij 47 WLTP-kilometer ver, en legt op papier uitstoot- en verbruikscijfers voor van 2,6 l/100 km en 59 g/km. De cijfers van de 60 TFSI e Quattro? 45 WLTP-kilometer op een volle batterij, 2,7 l/100 km en 62 g/km.
Fiscaal minder interessant
De CO2-uitstoot van meer dan 50 g/km betekent dat hij voor ons land fiscaal minder interessant is. De catalogusprijs in ons land begint bij 78.600 euro voor de 55 TFSI e Quattro, en bij 91.540 euro voor de 60 TFSI e Quattro.