Het klinkt misschien vreemd voor sommigen, maar er was een tijd dat auto's met vierwielaandrijving op één hand geteld konden worden. Toen de Bee Gees "Stayin' Alive" zongen en Jacky Ickx zijn derde 24 uur van Le Mans won, was vierwielaandrijving gereserveerd voor off-road voertuigen en een paar exclusieve auto's zoals de Britse Jensen Interceptor FF. In 1977 bereidde Audi zich echter voor om deze technologie te democratiseren, waardoor het zijn stempel op de wereld van de rallysport drukte.
Van idee tot succes
In datzelfde jaar woont Audi's ingenieur Walter Tresser de tests van de nieuwe Volkswagen Iltis op de besneeuwde wegen van Finland bij. Onder de indruk van de sneeuwkunde van de kleine machine die Wolfsburg voor het Duitse leger ontwikkelt, droomt hij van een krachtigere versie. Alleen waren de topmanagers van Audi op dat moment van plan om een 2+2-coupé te produceren en niet een terreinwagen. Tresser stelde voor de twee ambities te combineren tot een coupé met vierwielaandrijving. Een paar maanden later kreeg het kleine team in Stuttgart groen licht en begon de ontwikkeling van de nieuwe auto. Simpel gezegd namen ze het langwerpige chassis van een Audi 80 als basis. Een nieuwe jurk, ontworpen door de Brit Martin Smith, geeft hem een coupe-look, terwijl een 200 pk sterke 5-cilinder turbomotor voor de prestaties zorgt.
Het idee van een sportieve vierwielaandrijving mag dan wel aantrekkelijk zijn, het was nog nooit eerder bewezen. Dat gebeurde echter in 1978, toen de grote Ferdinand Piëch met het nieuwe systeem de besneeuwde Turracher Höhe in Oostenrijk wist te beklimmen zonder ook maar één sneeuwketting te moeten gebruiken. Na extra tests en een succesvolle ontwikkeling presenteerde Audi zijn Ur-Quattro op het Autosalon van Genève in 1980. Al moest de doorbraak in de rallysector nog gebeuren.
De koning van de rally’s
De komst van de vierwielaangedreven Quattro in de rallywereld slaat in als een bom. Rallychauffeur Hannu Mikkola, die nog maar net aan het publiek is onthuld, neemt deel aan de Algarve Rally in Portugal achter het stuur van een aangepaste Ur-Quattro. Omdat de auto niet gehomologeerd is, moet de Fin buiten het klassement concurreren. Dat gezegd zijnde, als zijn tijd in aanmerking was genomen, zou Mikkola de rally hebben gedomineerd… met 20 seconden voorsprong op alle anderen!
In de drie jaar die volgden, domineerde de Audi Quattro - na een homologatie - de rallywereld. Onder leiding van Hannu Mikkola, Franz Wittmann, Stig Blomqvist, Michèle Mouton en Walter Röhrl behaalde de Quattro tussen 1981 en 1984 meer dan 20 overwinningen. Net voordat Groep B in 1986 werd verboden - door een opeenstapeling van ernstige ongelukken - was de Audi Quattro een high-performance monster geworden met meer dan 500 pk. Door zijn turbo 5-cilinder en vierwielaandrijving was Walter Rörlh zelfs de eerste bestuurder die Pikes Peak in minder dan 11 minuten reed!
Familie-erfgoed
Gezien het succes van haar vierwielaandrijving in de rallysector besloot Audi zijn Quattro-technologie over zijn hele gamma te verspreiden. Zo konden de eerste Audi 80 en 100 van de jaren 80 worden uitgerust met dezelfde 5-cilinder turbomotor en permanente vierwielaandrijving als de Ur-Quattro coupé. In de jaren '90 werd het assortiment uitgebreid met de introductie van een Torsen-differentieel. De beroemde Audi RS2, ontwikkeld met behulp van Porsche, werd ermee uitgerust.
In de loop der jaren is de populariteit van Quattro alleen maar toegenomen. Het merk uit Stuttgart is zo trots op zijn prestaties dat Quattro hét sleutelwoord is geworden voor alle sportieve modellen met S- of RS-badge. Vandaag de dag kunnen alle Audi modellen, van de S1 tot de R8 en A3 tot Q8 worden uitgerust met het Quattro vierwielaandrijvingssysteem. Zelfs het eerste volledig elektrische e-tron-model draagt met trots de badge op zijn achterklep.
In 40 jaar tijd is het idee van een kleine groep Duitse ingenieurs erin geslaagd een revolutie teweeg te brengen in de wereld van de rallysport en de autosport, terwijl ze een technologie hebben gedemocratiseerd die toen alleen was voorbehouden aan terreinwagens. Bedankt Audi!