Weet je nog toen RS-modellen van Audi eerder ingetogen over de Autobahn scheurden? Absolute monsters, verpakt in een net wat sportiever maatpak. Het maatpak is per direct verbannen op de RS 3 facelift, voortaan krijgt hij een trainingspak aangemeten.
Meer grille dan koetswerk
Kijk maar eens naar de nieuwe snuit van de RS 3 facelift. Je moet al zoeken naar plaatwerk, want zo goed als de gehele voorkant is één gigantische grille geworden. Dat helpt natuurlijk een heel ‘end voor de koeling. De koplampen krijgen een nieuw lichtsignatuur dat je naar wens kan instellen, helemaal onderaan de grille zie je drie koelsleuven die moeten knipogen naar de oer-quattro. Al overdrijft Audi misschien wel wat.
Achteraan zitten de twee vuistdikke ovale uitlaten voortaan verpakt in een diffuser om “U” tegen te zeggen, met centraal een verticale reflector zoals de verlichting op een F1-auto. Audi terug naar de Formule 1 in 2026? Je krijgt het hier al voor een stuk te zien!
Nog steeds vijf cilinders voorin
Onder de kap voert Audi geen wijzigingen door. Al is dat in dit geval goed nieuws. Want de kans op het uitfaseren van de heerlijke vijfcilinder loert steeds om de hoek. De 2.5-liter vijfcilinder met turbo blijft dus paraat en stuurt nog steeds 400 pk en 500 Nm koppel naar de vier wielen. Daardoor spurt je nog steeds in 3,8 seconden naar de honderd, terwijl de top voortaan op 290 km/u piekt. Gentleman's agreement? Niet voor Duitsers in trainingspak!
Binnenin krijgt de RS 3 voortaan dikkere kuipstoelen (al zijn die waarschijnlijk wel optioneel) en opgefriste elementen die we ook al zagen in de gewone A3 facelift. Geinig detail: Audi laat ook weten dat de RS 3 lekkerder moet ruiken in het interieur, met dank aan vijf scheikundigen die zich hebben gebogen over meer dan 200 onderdelen. Niet dat we de RS 3 ooit vonden stinken…