Het segment van de GTI’s en hot hatches is bekend. Maar sinds enkele jaren bestaat er ook een segment van heuse hyperhatches. Hatchbacks (en berlines) in het C-segment die zich niet meer schamen voor 400 pk of meer. De Mercedes-AMG A 45 S is daar een mooi voorbeeld van, en binnenkort ook deze Audi RS 3.
Opnieuw vijf
Onder de motorkap plant Audi opnieuw een 2.5 TFSI-vijfcilinder. De vijfpitter is goed voor 400 pk en 500 Nm. Dat vermogen wordt via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de vier wielen versast. De sprinttijd van 0 tot 100 km/u? Die neemt amper 3,8 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u. Kies je voor het RS Dynamic-pakket en keramische remschijven, dan ligt de topsnelheid zelfs op 290 km/u.
Alles naar achteren
De vierwielaandrijving van de aanstormende RS 3 maakt voor het eerst gebruik van een torque splitter. Het vermogen kan dus niet alleen naar de voor- of achterwielen worden gestuurd, maar ook nog eens naar elk van beide achterwielen afzonderlijk. Een beetje zoals de Ford Focus RS enkele jaren geleden, de Mercedes-AMG A 45 en sinds kort ook de Golf R.
Concreet krijg je in de RS 3 een paar extra rijmodi. Naast de klassiekers ‘Comfort’, ‘Auto’, ‘Dynamic’, ‘Efficiency’ en ‘RS Individual’ zijn er nog een rijmodus ‘RS Performance’ en ‘RS Torque Rear’. In die eerste extra modus probeert de RS 3 onder- en overstuur zoveel mogelijk te onderdrukken, bijvoorbeeld op circuit. De tweede extra modus, RS Torque Rear, stuurt zoveel mogelijk vermogen naar het buitenste achterwiel. Dat kan tot maximaal 100 procent.