Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi RS 3: vijfcilinder en driftmodus!

Helemaal klaar is hij nog niet, maar Audi lost wel al details over zijn nieuwe RS 3. Die krijgt opnieuw een vijfcilinder en een heuse driftmodus.

Het segment van de GTI’s en hot hatches is bekend. Maar sinds enkele jaren bestaat er ook een segment van heuse hyperhatches. Hatchbacks (en berlines) in het C-segment die zich niet meer schamen voor 400 pk of meer. De Mercedes-AMG A 45 S is daar een mooi voorbeeld van, en binnenkort ook deze Audi RS 3.

AS24 Audi RS 3 rijdend voor

Opnieuw vijf

Onder de motorkap plant Audi opnieuw een 2.5 TFSI-vijfcilinder. De vijfpitter is goed voor 400 pk en 500 Nm. Dat vermogen wordt via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de vier wielen versast. De sprinttijd van 0 tot 100 km/u? Die neemt amper 3,8 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u. Kies je voor het RS Dynamic-pakket en keramische remschijven, dan ligt de topsnelheid zelfs op 290 km/u.

Alles naar achteren

De vierwielaandrijving van de aanstormende RS 3 maakt voor het eerst gebruik van een torque splitter. Het vermogen kan dus niet alleen naar de voor- of achterwielen worden gestuurd, maar ook nog eens naar elk van beide achterwielen afzonderlijk. Een beetje zoals de Ford Focus RS enkele jaren geleden, de Mercedes-AMG A 45 en sinds kort ook de Golf R.

AS24 Audi RS 3 rijdend achter

Concreet krijg je in de RS 3 een paar extra rijmodi. Naast de klassiekers ‘Comfort’, ‘Auto’, ‘Dynamic’, ‘Efficiency’ en ‘RS Individual’ zijn er nog een rijmodus ‘RS Performance’ en ‘RS Torque Rear’. In die eerste extra modus probeert de RS 3 onder- en overstuur zoveel mogelijk te onderdrukken, bijvoorbeeld op circuit. De tweede extra modus, RS Torque Rear, stuurt zoveel mogelijk vermogen naar het buitenste achterwiel. Dat kan tot maximaal 100 procent.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer