Bij BMW hebben de M-modellen een radicalere Competition-variant – en soms zelfs een nog extremere CS – bij Mercedes onderscheiden de meest hardcore AMG-modellen zich door een ‘S’ achter hun naam. En Audi? Dat hield het gewoon bij zijn RS-modellen. Tot nu, want de Audi RS 4 Avant en RS 5 Coupé en Sportback kun je voortaan bestellen met een extremer Competition-pakket of een nog extremer Competition Plus-pakket.
Hogere topsnelheid
De 2,9 liter grote V6 onder de motorkap laat zo’n extra pakket ongemoeid. Dat betekent dat die nog steeds 450 pk en 600 Nm richting de vier wielen stuurt. De topsnelheid gaat met zo’n extra pakket wel naar omhoog: de begrenzer grijpt nu bij 290 km/u in... Kies je het Competition Plus-pakket, dan verloopt de sprint naar 100 km/u bij de RS 4 Avant 0,2 seconden minder snel (nu 3,9 seconden), bij de RS 5 gaat het 0,1 seconden sneller (nu 3,8 seconden).
Schroefveren
Dat lukt dankzij een nieuwe ophanging met schroefveren, die de RS-modellen met Competition Plus-pakket 10 millimeter dichter tegen het asfalt leggen en zo de luchtweerstand verbeteren. Klanten kunnen zelf hun RS manueel nog eens 10 millimeter verlagen. Niet alleen de sprinttijd gaat er dankzij de schroefverenset op vooruit, maar ook het stuurgedrag en dus de rondetijden op circuit. Nog een extraatje voor de Competition Plus-modellen zijn de aangepaste stuurratio en het verbeterde Quattro-sportdifferentieel, dat in de Dynamic-rijmodus meer vermogen naar achteren stuurt.
Sound engineering
Beide Competition-pakketten krijgen sowieso een iets sneller schakelende automaat, en een nieuwe RS-sportuitlaat met matzwarte uitlaatpijpen. Die moet de RS 4 en RS 5 niet alleen aan de buitenkant beter doen klinken, maar door 8 kilogram minder geluidsisolatie tussen het motorcompartiment en het interieur ook aan de binnenkant. Noem het gerust analoge sound engineering.
Herkenbaarheid
Aan de buitenkant moeten spiegels en accenten in de voor- en achterbumper in mat carbon weggeven dat je de Audi RS 4 Avant of RS 5 Sportback met een Competition (Plus)-pakket hebt aangestipt. Optioneel kun je dat carbon nog verder uitbreiden, voor een koetswerkkleur in Sebring Black kiezen, zwarte 20-duimsvelgen met Pirelli P Zero Corsa-rubber, en voor een interieur dat leder afwisselt met deels gerecycleerde Dinamica-stof.