Het goede nieuws eerst: Audi houdt vooralsnog de 4-liter V8 turbobenzine aan boord. Met zijn dubbele turbo heeft die geen enkele moeite om pk’s tevoorschijn te toveren, en dus mag het zelfs iets meer zijn in de nieuwe RS 6 Avant. Die krijgt 600 pk, liefst 40 pk meer dan de vorige RS 6 Avant. Ook het koppel krijgt een boost. Met 800 Nm beschikt hij over 100 Nm meer.
Sneller
Meer vermogen maakt hem natuurlijk sneller. De nieuwe Audi RS 6 Avant knalt naar 100 km/u in 3,6 seconden, wat 0,3 seconden beter is dan voorheen. De top blijft standaard begrensd op 250 km/u, maar via de optiepakketten kan die in twee stappen worden opgetrokken naar 280 km/u en naar 305 km/u. Natuurlijk blijft hij zweren bij vierwielaandrijving, maar de instelling kan variëren. Standaard zal hij 40 procent van het motorkoppel naar de vooras brengen en 60 procent naar de achterwielen, maar dat kan wisselen tot maximaal 70 procent vooraan en tot 85 procent achteraan. Achteraan kan je nog optioneel een sperdifferentieel plaatsen. Standaard komt hij met luchtvering. Audi geeft mee dat 22-duims velgen een optie zijn, maar of dat een goed idee is voor het rijcomfort?
Zuiniger
De nieuwe Audi RS 6 Avant krijgt ook een milde hybride aandrijving die het verbruik helpt drukken. Hij kan door remenergie te recupereren tot 12 kW in de batterij bijladen via het 48 Volt-systeem. Die energie moet anders van de motor komen. Daarnaast beschikt hij over een vrijloopfunctie waarbij hij tot 40 seconden lang uitbolt met uitgeschakelde motor wanneer je het gaspedaal lost. Daarnaast kan hij bij lage belasting vier van de acht cilinders uitschakelen. Op zijn zuinigst gereden kan je zo volgens Audi 0,8 l/100 km aan benzine uitsparen. Audi geeft een gemiddeld verbruik van 13,1 l/100 km op, wat een WLTP-cijfer moet zijn en beter aansluit bij de realiteit. Een CO2-cijfer krijgen we nog niet te zien. Audi meldt evenmin of er gewicht bespaard is, wat doet vermoeden dat de Audi RS 6 Avant een tweetonner blijft. Prijzen en lanceringsdata moeten nog volgen. Evenmin is het duidelijk of er nog een RS 6 berline in de steigers staat. In Duitsland wordt een basisprijs van 120.000 euro geopperd.