Bij Audi krijgt de dieselmotor nog even respijt. De reden daarachter? Vermoedelijk de lagere CO2-cijfers, in combinatie met de momenteel uitstekende nabehandeling waardoor nieuwe dieselmotoren properder zijn dan ooit. Misschien hebben we de doodsklokken wel te vroeg geluid?
V8 diesel
Want wat de Audi SQ8 voorlegt, is behoorlijk indrukwekkend. In tegenstelling tot de nieuwe S6, die ook dieselt maar dan met een V6, gaat Audi in de SQ8 voluit voor de V8. De 4-liter V8 TDI-motor krijgt twee turbo’s en een elektrisch gestuurde compressor. Dat geeft 435 pk – tegenover 350 pk in de S6 – en liefst 900 Nm koppel tussen 1.250 en 3.250 opm. Dat hij 4,8 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen, geeft aan dat hij heel wat gewicht meezeult. De topsnelheid is beperkt tot 250 km/u.
Verbruik?
Wat ons eigenlijk nog het meest interesseert, is het verbruik. Alleen: daar wil Audi nog niet op ingaan. Op dit moment zijn noch het CO2-cijfer, noch het gemiddeld verbruik bekend. En de prijs natuurlijk ook niet. Maar we blijven het wel opvolgen.