Dit jaar is het exact 30 jaar geleden dat Mercedes voor het eerst een V8 in het vooronder van zijn Geländewagen stopte. Maar een toekomst van 30 jaar is dat motorblok niet meer gegeven. Hoewel het gros van de klanten nog steeds voor zo’n achtcilinder kiest, in de vorm van de Mercedes-AMG G 63, is de toekomst van de Mercedes G-Klasse evenzeer elektrisch.
500 stuks van elke kleur
Stuttgart kiest er dan ook voor om de productie van de burgerlijke versie van zijn G-Klasse stilaan af te bouwen. De G 500, die een 421 pk sterke variant van de 4.0 V8 onder de kap herbergt, krijgt daarom nog een ‘Final Edition’, waarvan de productie is beperkt tot 1.500 exemplaren, in drie verschillende kleurversies: obsidiaanzwart, opalietwit en olijfgroen. Van elke kleur worden er 500 stuks gebouwd.
Nappaleder
Verder onderscheidt deze ‘Final Edition’ zich nog vijfspakige AMG-velgen in formaat 20 duim, die in het zwart worden afgewerkt of in het olijfgroen als je een van de 500 stuks in die kleur hebt weten te strikken. Glanzend chroom, ‘Final Edition’-opschriften aan de buitenkant en binnenin en een interieur in tweekleurig nappaleder maken het visuele plaatje helemaal compleet.
Grand Edition
Wie trouwens alsnog voor een Mercedes-AMG G 63 wil gaan, kan kiezen voor een van de 1.000 stuks van de ‘Grand Edition’. Die krijgt een nachtzwarte koetswerkkleur met goudkleurige details, terwijl ook het AMG-logo en de driepuntige Mercedes-ster in het goud worden afgewerkt. Ook de gesmede 22-duimsvelgen ontsnappen niet aan de goudkleur. Dezelfde kleurstelling vind je trouwens terug in het interieur: zwart nappaleder wordt er gecombineerd met goudkleurige accenten.