Wie in Vlaanderen recent zijn auto moest laten keuren, heeft het ongetwijfeld ook opgemerkt: de wachttijden bij de Vlaamse keuringscentra swingen de pan uit. Dat is ook Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) opgevallen, die de keuringscentra liet doorlichten. Omdat sectorfederatie Goca met onvoldoende verbeterpunten op de proppen kwam om de dienstverlening te verbeteren, legt de minister nu zelf een reeks actiepunten op tafel.
Tijd tot de volgende keuring
Die mikken in de eerste plaats op de herkeuring. Zo zou je binnenkort niet meer binnen de vijftien dagen moeten terugkomen wanneer je een rode kaart krijgt voor euvels die de verkeersveiligheid niet meteen beïnvloeden. Het gaat dan bijvoorbeeld om een loszittend spatbord, defecte sensor, foutmelding op de boordcomputer en andere zaken die de minister wil laten vastleggen in een lijst. In plaats daarvan krijg je tijd tot de volgende periodieke keuring.
Herkeuring bij de garage
Het meest opvallende voorstel is structureel: de minister wil de herkeuring in sommige gevallen gewoon laten plaatsvinden bij de garagist. Op die manier hoef je dan niet meer terug naar het keuringscentrum te gaan. Ook de zogenaamde ‘keuring op verplaatsing’, die op dit moment alleen is voorbehouden voor bedrijfsvoertuigen, wil de minister uitbreiden naar personenwagens.
Klantvriendelijkheid
Tot slot vraagt de minister aan de keuringscentra om hun klantvriendelijkheid onder de loep te nemen. Zo is er bijvoorbeeld geen eenduidigheid op vlak van aanvaardbare wachttijden. Een analyse van hoe autokeuringen in onze buurlanden verlopen – waar je je auto vaak gewoon bij de garage kunt laten keuren – en van de financiële organisatie van de keuringscentra moeten de autokeuring in Vlaanderen volgens de minister in de toekomst nog transparanter maken.