“Gaat de elektrische auto echt massaal ontwikkeld worden?” Die vraag werd amper tien jaar geleden nog gesteld. Sindsdien is de markt stevig veranderd, onder meer door politieke druk. Toch kiezen autoconstructeurs er ook uit vrije wil voor, want de meerderheid zegt een toekomst te willen met “geëlektrificeerde” voertuigen.
2025 en 2030
Die term “geëlektrificeerd” dekt echter een heel brede lading. Een elektrische auto is uiteraard geëlektrificeerd, maar alle motoren die een beroep doen op elektriciteit, voor de aandrijving of voor hun 48-voltcircuit, zoals milde hybrides, zijn dat ook. Een mooie belofte die niet altijd evenveel betekenis heeft. Toch kondigden Ford en Jaguar Land Rover afgelopen week aan dat hun toekomst uit volledig elektrische modellen zal bestaan.
Wanneer die toekomst zal zijn, verschilt echter. Ford zegt tegen 2030 in Europa een elektrisch gamma te willen en zijn impact te willen beperken met plug-inhybrides vanaf 2026. De Britten gaan verder: de grote baas van Jaguar kondigde aan dat het merk alleen nog elektrische auto’s gaat bouwen vanaf... 2025. Dat is over vier jaar. In de tussentijd wil JLR afstappen van diesels, investeren in de brandstofcel en zes elektrische Land Rover-modellen produceren.