Het klassieke autosalon staat al jaren onder druk. Het Autosalon van Brussel leek als verkoopsalon altijd te ontsnappen aan die druk, maar de coronacrisis heeft ook op de Heizel voor een ommekeer gezorgd. Hoewel er afgelopen januari geen activiteit was in de Heizelpaleizen, voelden de automerken dat nauwelijks aan hun omzet: de eerste maand van het jaar bleek ook dit jaar een succesmaand voor de verkoop.
Aandacht delen
Dat, en de massale productievertragingen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, deed heel wat merken nadenken of ze nog massaal wilden betalen voor een beursstand waar ze de aandacht met alle concurrenten moesten delen. De Zweedse constructeur Volvo is al jaren niet meer aanwezig op autobeurzen, maar maakte voor Brussel wel altijd een uitzondering. Toch liet Volvo weten nu geen stand meer te willen neerpoten op de Heizel. D’ieteren, importeur van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti, zet voor editie 2022 zijn joker in. Ook Mazda zit een jaartje uit. Daardoor lijkt het Autosalon van 2022 er eentje in mineur te worden.
Cupra
Nu laat D’ieteren weten dat het toch een merk naar de Heizel gaat sturen. Cupra, het Spaanse dochtermerk van Seat, heeft zich nog nooit echt op grote schaal aan het Belgische publiek kunnen tonen, maar heeft onder meer met de plug-inhybride Formentor en de elektrische Born enkele belangrijke modellen in zijn gamma. Daar mag wel wat naamsbekendheid rond komen, waardoor Cupra alsnog naar het Autosalon afzakt. Benieuwd of er nog andere merken op hun stappen zullen terugkeren.