Autoliefhebbers zullen in januari 2024 dan toch niet naar de Heizel kunnen afzakken voor een nieuwe editie van het Autosalon. De raad van bestuur van organisator Febiac heeft beslist geen fysiek salon te organiseren en dus een streep te trekken door wat de 101ste editie moest worden. “De voorwaarden voor een kwaliteitsvolle en representatieve ervaring zijn niet aanwezig”, zo klinkt het bij Febiac.
Geslaagde editie 2023
Door de coronacrisis in 2021 en 2022 konden er twee fysieke edities van het Autosalon niet doorgaan en bleven de Heizelpoorten twee jaar lang gesloten. In 2023 vond de 100ste editie plaats, die meer dan 265.000 bezoekers naar de Heizel kon lokken. Minder dan de verwachte 300.000 bezoekers, maar toch blikte organisator Febiac achteraf tevreden terug. Temeer omdat het 95 procent van de aanwezige merken en invoerders in ons land kon overtuigen om na twee crisisjaren aanwezig te zijn.
Stekker eruit
Daar knelt precies volgens de eerste verklaringen van Febiac het schoentje. De afgelopen jaren hebben heel wat merken en invoerders een uitgebreide kosten-batenanalyse gemaakt. Een wekenlange fysieke aanwezigheid op het Autosalon kost immers handenvol geld, en die investeringen moeten zich achteraf in de verkoop vertalen. Er zouden meer merken en invoerders dan vorig jaar aangegeven hebben niet meer aanwezig te zullen zijn op de editie van 2024, waarop organisator Febiac zich genoodzaakt zag er de stekker uit te trekken.
Salons onder druk
Nochtans leek het Autosalon van Brussel als een van de weinige klassieke salons wereldwijd stand te houden na de coronacrisis. Het Autosalon van Parijs is nog maar een schim van zichzelf, terwijl de verhuis van Frankfurt naar München het Duitse autosalon evenmin deugd heeft gedaan. Het meest prestigieuze salon ter wereld, dat van Genève, heeft de coronacrisis niet overleefd.