Het Autosalon van Brussel staat al sinds jaar en dag bekend als een echt verkoopsalon. Heel wat automerken halen een belangrijk deel van hun jaarlijkse omzet in de zogenaamde salonperiode. De organisator van het Autosalon, de Belgische automobielfederatie Febiac, heeft dan ook lange tijd geprobeerd om een editie voor 2021 op poten te zetten die volledig aangepast was aan de coronamaatregelen.
Omdat de corona-epidemie in ons land weer aan kracht toeneemt, ziet de automobielfederatie het nu niet langer opportuun om het Autosalon nog te laten doorgaan. “Vandaag, nu de pandemie opnieuw snel aan kracht wint, moet FEBIAC besluiten dat de huidige ontwikkeling van de COVID-pandemie het ons niet toelaat om een ‘fysiek’ auto-, motor- en licht bedrijfsvoertuigensalon te organiseren”, zegt salondirecteur Pierre Lalmand. “Wij willen op geen enkele manier de veiligheidsmaatregelen en contactbeperkingen ondermijnen die de overheid van elke burger en elke organisatie verwacht.”
Terug in 2022
Het salon van Brussel voegt zich op die manier toe aan de lange lijst van autosalons die door de coronacrisis de deuren niet konden openen. In maart werd het salon van Genève last-minute geschrapt, het salon van Parijs liet dit najaar verstek gaan, en ook in New York konden er dit jaar geen auto’s worden bekeken. Salonorganisator Febiac maakt zich wel sterk dat het een jaar later de deuren wel weer kan openen: de 99ste editie van de Brussels Motor Show vindt plaats van 14 tot 23 januari 2022.
Wel saloncondities
Veel landgenoten stellen de aankoop van hun nieuwe auto uit tot de salonperiode. Op die manier kunnen ze profiteren van stevige kortingen waarmee de automerken tijdens het Autosalon schermen. Hoewel het Autosalon in 2021 niet plaatsvindt, komen die kortingen niet in het gedrang. Heel wat merken hebben intussen laten weten dat de zogenaamde ‘saloncondities’ nog steeds van toepassing zullen zijn. Wie een nieuwe auto koopt, zal voor die kortingen wel naar de dealer moeten gaan.