Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Autosalon Genève gaat door in... Qatar

Opnieuw geen autosalon in Genève in 2023. En toch gaat de Geneva Motor Show van 2023 wel door... maar dan in Qatar.

Het autosalon van Genève was jarenlang de vaste afspraak voor de internationale autowereld om spectaculaire premières te tonen. Menig super- en hypercar was voor het eerst te zien op de Zwitserse autobeurs. Tot de beruchte editie in 2020, die op het laatste nippertje aan de vooravond van de coronapandemie werd geannuleerd. Ook in 2021 en 2022 bleven de expopaleizen in de Zwitserse stad leeg.

Geneva Motor Show 2023 sfeerbeeld

Geopolitieke situatie

De organisatie achter het mondaine autosalon bleef niet bij de pakken zitten. De Zwitsers kondigden eerder aan dat er ook een tweejaarlijkse Geneva Motor Show in Qatar zou komen, en dat er absoluut zeker in 2023 opnieuw een salon in Genève zelf zou volgen. Nu laten de Zwitsers weten dat ze volgend jaar alleen op Qatar zullen focussen. “De geopolitieke situatie is te onzeker”, aldus de organisatie, die ook rekening houdt met een nieuwe opflakkering van de coronapandemie in de winter.

Geneva Motor Show 2023 sfeerbeeld 2

Oliedollars

Waarom de Geneva Motor Show in november dan toch uitwijkt naar Qatar? Omdat het Midden-Oosten nog geen prestigieus salon telt natuurlijk, maar er wel genoeg oliedollars op tafel kunnen worden gelegd om er een te organiseren. Die dollars zien de Zwitsers uiteraard graag komen. Dat het salon van Genève grossiert in wereldpremières van super- en hypercarmerken, die goed in de markt liggen in het Midden-Oosten, is voor de rijke oliestaat natuurlijk mooi meegenomen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer