Om ook privé-kopers aan te spreken trekken we deze categorie ook open naar niet-premium merken. Maar we kunnen er niet omheen dat de categorie van de middenklasse break vooral gevormd wordt door de leasingsector, en dat dan de BMW 3-reeks Touring er tussenuit springt omwille van zijn goede herverkoopwaarde. Wanneer we de markt bekijken, zien we nochtans nog tal van andere alternatieven.
BMW 3-reeks Touring
We hoeven het niet te ontkennen, als er iemand de titel ‘referentie’ verdient in zijn categorie, dan is het wel de BMW 3-reeks Touring. Hoewel de Alfa 33 break de eerste BMW 3-reeks Touring met vier jaar voorafgaat, is het toch de BMW die de massa wist te overtuigen dat een break ook sportief kon zijn. Intussen is de break in de 3-reeks een klassieker in zijn genre geworden. Naast zijn stevige koffer – maximaal 1.510 liter groot – charmeert hij met een uitgebreid motorenpallet waar werkelijk iedereen zich in kan vinden. Er zijn vier- en zescilinders op benzine, met vermogens tussen 156 pk en 374 pk, en vier- en zescilinder dieselmotoren (150 pk – 340 pk). Er bestaat zelfs een plug-in hybride (benzine). Goed, zelfs het basismodel is duur, maar een deel van die grotere investering krijg je terug door de hogere verkoopwaarde op de tweedehandsmarkt.
Je krijgt hem niet cadeau, maar BMW stelt je in staat om tijdens het Salon wel een slagje te slaan. De 3-reeks Touring geniet van voordelen die oplopen tot meer dan 7.000 euro waardoor je een goed uitgeruste 318d Touring kan kopen voor minder dan 40.000 euro.
En de anderen?
Het meest break: VW Passat
Dit was een twijfelgeval, want zowel de Skoda Octavia Combi als de Peugeot 508 SW leggen hetzelfde maximale laadvolume voor als de VW Passat Variant: 1.780 liter. We halen de Skoda uit de vergelijking omdat het weinig waarschijnlijk is dat hij op de verlanglijst staat van een BMW-shopper. De Peugeot delft hier het onderspit tegen de Passat omdat zijn ranke vormenspel hem in de praktijk minder handig maken. Het is dus de VW Passat die het hier haalt.
Wie deze reeks volgt, zal niet verbaasd zijn dat het ook hier Volkswagen is dat de grootste korting geeft tijdens het Salon. Afhankelijk van de gekozen versie lopen de voordelen op van 6.620 euro tot 11.325 euro. Wie de knappe plug-in hybride GTE op zijn verlanglijstje staan heeft, ziet de prijs zakken met liefst 10.650 euro.
De knapste: Peugeot 508 SW
Schoonheid is natuurlijk een erg persoonlijk criterium. Toch denken we dat we weinig mensen voor het hoofd stoten door te zeggen dat de Peugeot 508 SW de knapste break in zijn klasse is. Bovendien lijken de verkoopcijfers te bevestigen dat klanten de nieuwe 508 wel weten te smaken. De vorige 508 was op het einde veroordeeld tot een anoniem bestaan, maar sinds het nieuwe model er is, klimt Peugeot ook in dit segment uit het dal. Bovendien: er is niet alleen zijn uiterlijk, maar ook zijn verbeterde afwerkingskwaliteit die op premium-niveau staat. En wie een leuk sturende auto zoekt zal in dit segment niets beter vinden dan de Peugeot 508 SW.
Tijdens het Salon laat Peugeot de prijs zakken van de plug-in hybride 508 SW (benzine, 225 pk) tot 37.475 euro. Dat is een korting van bijna 11.000 euro.
De goedkoopste: Opel Insignia Sports Tourer
Alsof het geen moeite kost, blijft Opel tot de topdrie horen van bestverkopende grote merken. Op Europees vlak is Opel nog steeds het achtste bestverkopende merk algemeen. Het publiek behoudt dus zijn vertrouwen in het merk, en dat is terecht. De Insignia was verantwoordelijk voor een grote opleving bij Opel door zijn aantrekkelijk design, zijn verbeterde afwerkingskwaliteit en zijn behoorlijk goede rijdynamiek. Met een koffer die tot 1.665 liter aan bagage kan slikken, mag hij zich ook met recht en rede een handige break noemen. Maar ook hier weer beperken zijn dynamische lijnen hem wat in de hoogte, net als de Peugeot 508 SW. Die lijnen geven hem wel een présence op de weg.
Tijdens het Salon kan de korting op de Insignia Sports Tourer oplopen tot 10.150 euro, waarbij een onwaarschijnlijke recyclagepremie van 4.600 euro op een auto die naar de sloop mag. Hierdoor hebben we potentieel de goedkoopste rivaal voor de BMW 3-reeks Touring beet: vanaf 24.950 euro.
De afwezige: Tesla Model 3
In een berline-lijstje was hij misschien al de referentie geweest, maar onder de breaks is het zoeken naar een elektrisch alternatief. De Tesla Model 3 heeft (nog) geen afgeleide in breakvorm. De Hongaarse designer X-Tomi heeft zich al laten inspireren en getoond hoe dat er zou kunnen uitzien. De Tesla Model 3 kent ondertussen een stevig succes omdat hij een aantrekkelijke bedrijfswagen vormt. Het publiek zit er duidelijk op te wachten. Misschien kan een break dat succes alleen maar groter maken en zou Tesla beter hier tijd voor vrijmaken dan voor een monsterlijke pick-up.