Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Autosalon van Brussel: Een Peugeot 208 of anders…

Welke auto moet ik kopen? AutoScout24 gidst u door het Salon van Brussel. De hele duur van het autosalon brengen we elke dag de voor de hand liggende keuze in een segment en enkele alternatieven. Vandaag zijn de stadsmussen aan de beurt, met de Peugeot 208 en zijn uitdagers.

Natuurlijk hadden we voor deze vergelijking net zo goed een andere referentie kunnen kiezen, we denken maar aan de VW Polo of de Renault Clio. Waarom dan de Peugeot 208? Omdat die net helemaal in het nieuw steekt.

Peugeot 208

Hij is de waardige opvolger van een lijn die Peugeot uitsluitend bestsellers bracht in dit segment, en dat al sinds de 205. De 208 is aan zijn tweede generatie toe en hij is cruciaal voor Peugeot. Niet alleen omdat er gigantische verkoopsvolumes aan vasthangen voor Peugeot, maar ook omdat de e-208 de eerste echte elektrische auto van Peugeot wordt. De nieuwe Peugeot 208 is licht en levendig. Hij is leuk om rijden, ook al is hij weer wat meer volwassen geworden in vergelijking met vorige generaties. Je vindt dus ook leuker in dit segment, maar we zijn niet zeker of er concurrenten zijn met een beter technologisch aanbod dan de 208. Want er is niet alleen de elektrische 208, ook de gewone versies krijgen een digitaal dashboard waardoor hij veel innovatiever is dan de meeste van zijn concurrenten. Wie graag gadgets heeft, zit goed bij de Peugeot 208.

Peugeot-208-2020-1280-22

De Peugeot 208 is gloednieuw en Peugeot lijkt zich weinig zorgen te maken over de slaagkansen van dit model. Er zijn geen speciale condities aangekondigd. Dat wordt dus rekenen op uw puppy-ogen, of tranen bovenhalen.

En de anderen?

Leuker: Suzuki Swift

Omdat hij de lichtste van de hoop is met zijn 900 kilogram, omdat de motoren knetteren, omdat Suzuki weet wat een onderstel nodig heeft om te sprankelen. Daarom is de Suzuki Swift in onze ogen de leukste om rijden in deze categorie. Er is snellere concurrentie, maar dat wil niet alles zeggen. De Suzuki Swift is altijd de leukste, ongeacht het tempo dat je er op nahoudt. Als kers op de taart bestaat er ook een 12-Volt milde hybride versie van de 1.2 benzine met 90 pk. Die is wat zuiniger. En je krijgt er een stevige korting op.

Suzuki-Swift-2018-1280-1a

Suzuki geeft tijdens het Salon een korting van 4.000 euro op de hybride Swift, wat de basisprijs op 12.099 euro brengt.

Miskend: Nissan Micra

Ooit was hij een van de populairste auto’s op de markt in Europa. De huidige Nissan Micra heeft vandaag nog maar een fractie van de populariteit van zijn voorgangers. Een plek aan de rand van de top-tien is zijn trieste lot vandaag de dag. Volkomen onterecht, want de Nissan Micra ziet er vandaag de dag net zo modern uit als de technologie die hij aanbiedt. Hij is bovendien bijna net zo leuk om rijden als de Suzuki Swift. Eerlijk gezegd, we raden u van harte aan om toch even op de Nissan-stand te passeren vooraleer u in dit segment een andere beslissing neemt.

Nissan-Micra-2017-1280-0d

Tijdens het Salon maakt Nissan de Micra 5.000 euro voordeliger. Dat is vooral het geval met de rijkelijk uitgeruste N-Tec versie. Vergeet het ‘bompa’ imago van de Nissan Micra, dit is zo veel meer.

Goedkoper: Dacia Sandero

Natuurlijk, wanneer er een Dacia in de categorie zit, dan zal die als de goedkoopste optie opduiken. De basis-Sandero kost 8.190 euro, de Stepway+ is het luxe-alternatief voor 12.890 euro. Je kan gewoon niet naast de Roemeense Renault-dochter kijken. Indien je de jongste jaren wat achterop was geraakt: Dacia is lang niet meer het merk dat oude technologie van Renault blijft ‘afdragen’. De nieuwste motoren uit de Clio vind je ook in de Sandero. Idem voor het multimediasysteem, al is dat toch niet even ver ontwikkeld als dat van Renault. Maar al wat je nodig hebt, zit er in. Maar om dergelijke prijzen te handhaven, moeten er wel offers gemaakt worden. Dat zie je aan de afwerking en de keuze van de plastics. Het succes van Dacia maakt duidelijk dat de klanten daar geen enkele moeite mee hebben.

Dacia-Sandero Stepway-2017-1280-01

Saloncondities? Met dergelijke prijzen? Kom, u moet ook niet overdrijven. In het beste geval kan je een lening krijgen met een intrestvoet van 0%, en dat is op zich al een besparing.

Grootste korting: VW Polo

Verrassing. Doorgaans is de VW Polo de duurste keuze in zijn segment. Maar niet tijdens het Salon? Want VW zorgt voor stevige kortingen op de Polo United, die volgepakt zit met snufjes als het Comfort Pack en meer. Dat allemaal vanaf 14.600 euro, wat een voordeel is van 6.700 euro voor de klant. Daarmee doet VW met de Polo net iets beter dan Seat met de Ibiza (voordelen tot 6.365 euro) en Skoda met de Fabia (tot 6.175 euro voordelen). Wel ligt de eindprijs bij beide lager dan bij VW, zoals de orde dat voorschrijft natuurlijk.

Volkswagen-Polo-2018-1280-20

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer