De compacte SUV is op dit moment de populairste autocategorie op onze markt, belangrijker zelfs dan wat we de Golf-klasse zouden noemen. In dat segment is één van de topverkopers ook één van onze favorieten: de Peugeot 3008.
Peugeot 3008
De Peugeot 3008 (en zijn grote broer, de 5008) lag aan de basis van de grote heropstanding van het Franse merk. Naast zijn expressieve uiterlijk was hij ook een nieuwe maatstaf voor afwerkingskwaliteit van Peugeot. Hij gebruikt een erg licht onderstel waardoor hij zelf met een eenvoudige 1,2-liter benzinemotor met 130 pk nog goed uit de voeten kan. En omdat hij nu eenmaal een Peugeot is, kan je hem ook lekker sportief rijden. Hij heeft tekortkomingen, zoals het kleine stuur dat niet bij dit type auto past en de plaatsing van de tellers. Het ‘alles digitaal’ concept maakt dat je zelfs voor de temperatuurregeling via het centrale scherm moet. Maar niets lijkt zijn succes in de weg te kunnen staan, een succes dat hij volgens ons verdient ook. Er komen nu bovendien twee plug-in hybride versies bij, eentje met 220 pk en een versie met 300 pk.
Tijdens het Salon doet Peugeot het nodige om zich nog steeds van succes te vergewissen met de 3008. Het voordeel van de klant loopt van 7.000 euro op een basismodel tot 11.000 euro voor de nieuwe plug-in hybrides. Wat maakt dat je nu een 3008 Hybrid4 GT Line met 300 pk koopt voor 41.910 euro in plaats van 52.680 euro.
En de anderen?
De meest comfortabele: Citroën C5 Aircross
Dat is een broertje van de Peugeot, want hij gebruikt hetzelfde onderstel en dezelfde technologie… op de hybride met 300 pk na. Maar ook al is de basis identiek, het resultaat kon niet verder uit elkaar liggen. De Citroën C5 beschikt over een uitvinding van Citroën die het comfort ten goede komt: de hydraulische aanslagpunten van de ophanging. Een al bij al eenvoudig systeem, maar op slecht wegdek levert het wel al meteen mooie resultaten af. Daarbovenop krijg je stoelen die bij de beste op de markt horen en een verzorgde isolatie. Wat een C5 oplevert die de traditionele waarden van Citroën hoog in het vaandel voert. Toch is hij niet helemaal perfect, want ook de Citroën wil net als de Peugeot dat alle handelingen via het multimediascherm lopen.
We hebben al beter geweten van Citroën in de Salonperiode. De standaardkortingen bedragen zelden meer dan 1.500 euro. Het grootste voordeel (van 3.750 euro tot 5.900 euro) kan je doen wanneer je een auto te recycleren hebt. Hierdoor blijft de prijs van een hybride maar nipt boven 40.000 euro. En kan daar zelfs onder zakken wanneer uw auto meer waard is dan 3.500 euro.
De meest verrassende: SsangYong Korando
Vergeet alles wat u weet over SsangYong, als u er al iets van wist. Zeker, het merk heeft een curieuze verhouding met wat we design noemen… Maar we kunnen niet ontkennen dat voor ons de nieuwe Korando een erg aangename verrassing was, terwijl 2020 nog maar net gestart is. We draaien er binnenkort een test van. Zijn assertieve uiterlijk beantwoordt eindelijk aan ons klassieke schoonheidscanon. Daar voegt hij nog een verbeterde afwerkingskwaliteit, meer technologie, comfort en prestaties aan toe. De Zuid-Koreaan mag zonder blikken of blozen naast zijn concurrenten staan. Het is veeleer een kwestie van het tegendeel, want met gelijkaardige uitrusting en vermogen blijkt de SsangYong financieel steeds de goedkoopste optie. Wel heeft hij één stevige handicap: taksen. In Vlaanderen kampt hij met een stevige CO2-uitstoot (171 g/km met benzine en 149 g/km met diesel), terwijl in Wallonië en Brussel de benzineversie met zijn 163 pk zwaarder bestraft wordt. Daar komt de diesel met zijn 136 pk nog het best weg. De Korando is ook beschikbaar met CNG (aardgas), tot nader order vrijgesteld van rijbelastingen. Voor het einde van dit jaar komt er ook een elektrische Korando.
Tijden het Salon geniet de SsangYong Korando van liefst 5.000 euro aan voordelen. Hierdoor koop je een Amber (het tweede uitrustingsniveau, met een eindeloze reeks luxe-items) met benzine voor 21.890 euro. Wie durft, zal niet ontgoocheld zijn.
De goedkoopste: Nissan Qashqai
Jarenlang was hij de ster van zijn klasse. Op Europees vlak voert hij overigens nog steeds de verkoopsranking aan. Er is geen twijfel mogelijk: de Nissan Quashqai is een blijver. Aleen ziet hij zich vandaag geconfronteerd met een pak meer concurrenten dan bij zijn debuut. De Nissan valt vooral op omdat hij reeds van bij het basismodel standaard een bovengemiddelde veiligheidsuitrusting aanbiedt. Hoe hoger je op de uitrustingsladder klimt, hoe beter het wordt. De Nissan Qashqai doet eigenlijk niets beter dan de anderen, maar je kan hem evenmin op een fout betrappen. Meer dan de VW Tiguan is dit de Golf van zijn klasse. Toch op dit moment, want het ziet er niet naar uit dat hij zijn status even lang zal weten te vrijwaren als de Golf.
In normale omstandigheden is dat niet het geval, maar tijdens het Salon is de Nissan Qashqai de goedkoopste compacte SUV op de markt. Wanneer je rekening houdt met korting, overnamepremie en stockpremie, dan heb je al een Nissan Qashqai benzine met 140 pk in de Visia-uitrusting voor minder dan 18.000 euro.
De grootste korting: VW Tiguan
Na de Polo duikt Volkswagen voor de tweede keer op een onverwachte plaats op in deze reeks. Maar wie de grootste korting op de Tiguan ambieert, moet wel hoog mikken. De Tiguan TSI 150 pk Platinum is voorzien van alle toeters en bellen, en dan krijg je 12.350 euro korting. Wat inhoudt dat hij de uwe is voor 36.080 euro in plaats van 48.430 euro.