Hier is er geen twijfel over de referentie. Niet alleen is de Renault Captur in verkoop de heerser in zijn klasse, maar Renault heeft ook net de tweede generatie uit en die is (nog) beter dan zijn voorganger.
Renault Captur
Net als in andere segmenten zit het er hier bovenarms op tussen Renault en Peugeot. Dat zien we hier in een rechtstreekse confrontatie tussen de nieuwe Renault Captur en de al even nieuwe Peugeot 2008. Tot nu toe had de Captur de bovenhand. Nu is het minder duidelijk wie van de twee er uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. We zien wel duidelijk dat Renault lessen geleerd heeft uit het verleden. In de nieuwe Captur is geen sprake meer van een interieur van bedenkelijke afwerkingskwaliteit. Hij ziet er ook een stuk volwassener uit. Hij ademt zelfs iets statig uit. Bovendien wordt de Captur de eerste plug-in hybride Renault. Of hij overeind blijft tegen de nieuwe Peugeot 2008 is moeilijk te voorspellen, maar de Renault Captur gaat in elk geval goed gewapend de strijd aan.
Renault wil de nieuwe Captur van bij de start de beste kansen. Er valt dus een deftige korting te rapen, in tegenstelling tot Peugeot dat de 2008 aan catalogusprijs laat debuteren. In totaal kunnen geïnteresseerden in een Captur tot 5.000 euro aan voordelen verkrijgen en dat nog tot eind januari.
En de anderen?
De sportiefste: Ford Puma
Ford is nieuw in deze klasse, maar het merk heeft zijn entree niet gemist. Deze Puma ziet er atletisch uit, combineert de klassieke Ford prijs/kwaliteitverhouding en introduceert nieuwe veiligheidssnufjes in deze klasse. Bovendien krijgt hij een milde hybride steuntje om het verbruik omlaag te krijgen. We zien een veelbelovende 155 pk benzine die met de strakkere vering in de ST-Line het meest sportieve model in deze categorie wordt. Daarmee kan Ford zijn traditionele statuut als sportiefste keuze ook in deze klasse vrijwaren.
Tijdens het Salon biedt Ford een korting aan van 1.350 euro op de Titanium-afwerking. Daar komt nog een slooppremie van minstens 2.000 euro bij indien u een auto in te ruilen hebt die uit dienst mag. Een symbolische korting misschien, maar op een auto die volop in zijn lancering zit blijft het nog veeleer ongezien dat je minder betaalt. Sympathiek.
De meeste gadgets: Nissan Juke
Ooit was hij de populairste omwille van zijn avant-garde uiterlijk. Maar de opvolging heeft te lang op zich laten wachten voor de Nissan Juke, die gaandeweg uit de Europese top-20 in de verkoop tuimelde. Het was wachten op een reactie van Nissan, maar toen ze kwam bleek het de juiste. De nieuwe Nissan Juke wist ons te overtuigen door zijn vooruitgang op omzeggens alle vlakken (uiterlijk, binnenruimte, rijdynamiek, rijhulpen,…). Het ontbreekt hem alleen aan een krachtiger motor. Maar op vlak van technologie heeft hij van niemand lessen te krijgen. Dankzij zijn Google Assistant kan je door gewoon te spreken stemcommando’s geven, zoals je dat doet met een Android-smartphone… of een Mercedes. En dat is nog niet alles.
Tijdens het Salon krijgt u van Nissan een Google Home Mini-toestel cadeau, een ideaal verlengstuk op uw Juke. Daarnaast is het enige ‘cadeau’ van Nissan een gegarandeerde minimum-recyclagepremie van 2.000 euro op uw oude auto.
De goedkoopste: Dacia Duster
Dat viel te verwachten. In elke categorie waar Dacia aanwezig is, is het merk de goedkoopste. Met vergelijkbare motor en uitrusting vind je niet goedkoper dan de Dacia Duster. Een basismodel kost 12.190 euro, terwijl de topversie met de 150 pk benzinemotor 21.590 euro kost. De Duster heeft kunnen profiteren van de generatiewissels bij Renault en Peugeot om (even) de koppositie in te nemen in het Europese verkoopsklassement. Wanneer je niet te veel aandacht schenkt aan de kwaliteit van de gebruikte plastics, dan is en blijft de Duster een steengoede auto. Nog zo eentje waar je ouderwets waar voor je geld krijgt.
Zoals we al zegden bij de Sandero, zijn de tarieven van Dacia zo scherp dat er geen ruimte blijft voor Salonkortingen. Dacia stelt wel een financiering aan 0% intrestvoet voor, en biedt voor dezelfde prijs benzine, diesel of LPG aan.
De grootste korting: Seat Arona
Deze keer vind je de grootste korting niet bij VW, maar de eer wordt gered door een ander lid van de VW-familie. De kleine Arona is samen met de Ateca verantwoordelijk voor het grote succes van Seat momenteel. Sinds het merk SUV’s in zijn gamma heeft opgenomen, heeft het nog nooit zoveel auto’s verkocht. Tijdens het Salon is de Arona zelfs de auto met de meeste korting in deze klasse. Het sportieve FR-uitrustingsniveau staat momenteel geafficheerd aan 19.050 euro, wat een korting is van 8.330 euro.