Hij was lange tijd quasi de enige in zijn categorie, de Renault Zoé. Dit is de pionier onder de elektrische stadswagens. Maar dit jaar krijgt hij tal van concurrenten en belooft kiezen een harde dobber te worden…
Renault Zoé
Renault kwam al in 2012 met de Zoé op de markt. Diens carrière kwam traag op gang, maar hij groeide intussen wel uit tot de meestverkochte elektrische auto van Europa… tot de komst van de Tesla Model 3. De Renault Zoé werd recent stevig opgefrist, met verbeteringen die we wel wisten te smaken. In de kleine wereld die de elektrische voertuigen nog steeds vormen, zien we twee stromingen. Aan de ene kant heb je de stroming die stelt dat een elektrische auto best gewoon een variant op de bestaande modellen kan zijn, gewoon een andere versie dan de diesel of benzine dus. Anderzijds heb je die merken die vinden dat de elektrische auto een nieuwe start betekent, en je dus best met een geheel nieuw model komt. We zullen dit jaar zien welke van die visies het meest overtuigt.
Tijdens het Salon geeft Renault een korting van 1.500 euro op de Zoé, waar nog 750 euro recyclagepremie bij kan komen. In het beste geval brengt dit de basisprijs van de Zoé met 110 pk op 31.100 euro, indien je verkiest om er de batterijen bij te nemen (die je anders moet huren). Dat is een bijzonderheid van Renault, dat de auto ook zonder batterijen verkoopt aan 22.900 euro. Afhankelijk van het gekozen contract betaal je dan maandelijks een huur voor de batterijen die schommelt tussen 74 euro en 124 euro per maand.
En de anderen?
De grootste concurrent: Peugeot e-208
Hier zal de Renault Zoé een hele kluif aan hebben. Zoals in elk ander segment kruisen ook hier Renault en Peugeot rechtstreeks de degens. In beide gevallen bieden ze in theorie een gelijklopend rijbereik aan van ongeveer 350 kilometer. De basisprijs is vergelijkbaar (rond 31.000 euro) en het vermogen is gelijkaardig: 130 pk voor de Peugeot en 110 pk voor de Renault. Hier gaan we dus het best zien of het publiek liever een bestaande 208 op elektriciteit wil, of liever een andere auto heeft zoals de Zoé, die eigenlijk de elektrische Clio is.
Peugeot heeft alle vertrouwen in de nieuwe 208, en gelooft ook dat de e-208 over alle troeven beschikt om te kunnen overtuigen. De e-208 zou nu al goed zijn voor 15 procent van de bestellingen van de 208. Om maar te zeggen: er is geen sprake van salonkorting.
De hipste: Honda e
Een kleine voorspelling: deze leuke kleine Honda zal hetzelfde effect hebben als de eerste New Mini die BMW uitbracht in 2001. Dit wordt dé auto voor de modebewuste koper met behoorlijke diepe zakken. En waarschijnlijk zal hij ook een vrouwelijk publiek perfect kunnen verleiden. Niet alleen omwille van zijn uiterlijk, maar ook omdat hij elektrisch is. Dit is de perfecte auto waarmee je wil tonen dat je elektrisch rijdt. We zouden zelfs durven zeggen dat deze kleine Honda alles in huis heeft om twijfelaars over de streep te trekken. Hierin wil je toch gezien worden? Je zou wel kunnen zeggen dat 34.500 euro wat aan de dure kant is voor een auto die minder rijbereik voorlegt dan de Peugeot e-208 en de Renault Zoé, met zijn 250 kilometer. Maar net als de Mini zou dit wel eens kunnen worden weggelachen. Wat die laatste betreft: er is ook een elektrische Mini die een rijbereik heeft dat in de buurt ligt van de Honda, en ook de prijs is gelijkaardig met 33.000 euro. Een match binnen de match?
Honda geeft zelden grote kortingen op het Autosalon. Dat is ook nu het geval. In het beste geval kan je tot 1.000 euro besparen op de opties.
De goedkoopste: Opel Corsa-e
Technisch is hij identiek aan de Peugeot e-208, want ze stammen tegenwoordig uit dezelfde PSA-familie. Toch is de kleine Opel anders opgevat dan de elektrische Peugeot. Het interieur is volledig anders, net als zijn ergonomie, en zijn iets strakkere invulling van rijcomfort. Dit is duidelijk een Duitse 208. Daar komt nog een bijkomend voordeel bij: ondanks gelijkaardige batterijen biedt Opel de Corsa-e toch iets goedkoper aan: vanaf 29.195 euro.
Tijdens het Salon is de Opel Corsa-e overigens nog goedkoper, want in tegenstelling tot Peugeot geeft Opel wel nog een bijkomende korting. Hierdoor daalt de basisprijs naar 27.695 euro. Dat kan zelfs nog lager indien uw auto meer waard is dan de huidige overnamepremie van 1.250 euro.
De grootste korting: BMW i3
De BMW i3 dateert al uit 2013, wat maakt dat dit samen met de Zoé het oudje in het segment is. In 2018 kreeg hij een ingrijpende update, waarbij onder meer betere batterijen werden geplaatst die het rijbereik gevoelig verbeterden. Nu legt de BMW i3 in theorie 309 kilometer voor. BMW biedt geen korting op het basismodel van 40.000 euro, maar wel op de Advanced die met tal van opties in principe 50.475 euro kost. Ai. Maar tijdens het Salon zakt de prijs met bijna 7.000 euro, wat de eindprijs op 43.970 euro brengt.