Deze keer wil de A3 Sportback echt iets meer zijn dan een vijfdeurs A3, iets waar het vorige model over gestruikeld is. Nochtans is hij volgens Audi in proporties nauwelijks gegroeid (4,31 meter lang, 1,78 meter breed en 1,42 meter hoog). Wel nam zijn wielbasis toe met 5,8 cm tot 2,63 meter. Dat is 3,5 cm meer dan vroeger, wat meer binnenruimte betekent.
Volgens Audi zijn het vooral de passagiers op de achterbank die deze extra centimeters zullen opmerken. Ook is de instap achteraan verbeterd. Met tot 1.220 liter koffer (gewoon 380 liter) lijkt de A3 Sportback ook iets handiger geworden.
Net als de A3 geniet ook de A3 Sportback van een dieetkuur. Zo geeft Audi nog een gewicht op van 1.205 kg voor de 1.4 TSI benzinemotor. Tot 90 kilogram minder weegt deze A3 ten opzichte van zijn voorganger, volgens het merk. Ook de aerodynamica is verzorgd, wat hem beter moet doen renderen aan de pomp.
Audi start het Sportback programma met één TDI en twee TSI’s. Om te beginnen is er de 1.6 TDI, die genoeg heeft aan 3,8 l/100 km (CO2: 99 gr/km). Bij de benzines gaat het om de 1.4 turbo (122 pk, 5,3 liter, 123 gram C02, 0 tot 100 in 9,3 sec) en de 1.8 (180 pk, 5,6 liter, 130 gram CO2, 7,3 sec). Later volgt bij de diesels nog een nieuwe 2.0 TDI, met 150 pk (4,6 liter, 120 gram, 8,4 sec). Die is ook gepland met liefst 184 pk (4,3 liter, 111 gram, 7,4 seconden). Die laatste staat vast goed met het S-line pakket, dat hier op de foto’s te zien is.
In het voorjaar start hij in de handel, in Duitsland aan een prijs van 22.500 euro. Onze prijzen zijn nog niet bekend.