Ook in München is downsizing geen onbekende term. Terwijl er tot voor kort niet genoeg pk’s onder de motorkap konden zitten, knijpen nu ook de BMW-ingenieurs de strot van hun motoren ferm dicht. Waarschijnlijk met heel wat pijn in het hart, maar in het huidige ‘groene tijdperk’ een noodzaak om te overleven. Vandaar dat de lancering van de 114d niet echt als een verrassing komt. Deze 1 Reeks met zijn kleine zelfontbrander is gewoon een repliek op het aanbod van de concurrentie die al langer aan het downsizen is geslagen.
Minder erg dan gedacht
Geen paniek! De typebenaming 114d laat vermoeden dat er een 1,4 liter onder de motorkap zit, maar de realiteit is gelukkig minder dramatisch. Eigenlijk gaat het om een verder dichtgeknepen variante van de 1,6 liter, die onlangs zijn debuut maakte in de 116d Efficient Dynamics Edition. In die versie was de turbodiesel goed voor 116 pk en 260 Nm, maar in de 114d blijft daar nog maar 95 pk en 235 Nm van over. Gelukkig heeft dat verder kortwieken viercilinder geen te nefaste gevolgen voor de prestaties, die met een top van 185 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 12,2 sec. nog behoorlijk zijn voor een budgetauto.
Verrassend is misschien dat de 114d niet zuiniger en schoner functioneert dan de nochtans krachtigere en vinnigere 116d EDE, waarvan hij is afgeleid. Deze nieuwe variante verbruikt minimaal 4,1 l/100 km en stoot daarbij 109 g/km CO2 uit, terwijl de 116d EDE 3,8 l/100 km en 99 g/km CO2 kan voorleggen. De verklaring ligt in het feit dat de 114d niet over het hele pakket brandstofbesparende maatregelen van de 116 EDE beschikt. Wel zal dit instapmodel van de 1 Reeks iets goedkoper uitvallen en waarschijnlijk onder de 24.000 euro duiken.