Logisch gezien zou het M1 moeten, worden. Maar die naam was al ingepikt door de legendarische eerste creatie van ‘Motorsport’, in de jaren ’80. BMW bevestigt het zelf nog niet, maar heel waarschijnlijk wordt het daarom nu 1M.
+350 pk
Daarmee zorgt BMW nog eens voor een M onderaan in zijn gamma, zeker nu er definitief geen Z4 M meer komt. In wezen zou je in de 1M Coupé de spirituele opvolger van de eerste M3 kunnen zien. Al ligt hij met zijn gewicht van 1.500 kilogram daar wel wat boven, maar zijn meer dan 350 pk doen de pk/gewicht-balans terug gunstig overhellen.
Het uiteindelijke vermogen staat nog niet vast, maar het is weinig waarschijnlijk dat BMW minder wil doen dan de 360 pk die het uiteindelijk uit de 3.0 zes-in-lijn uit de vorige M3 wist te puren. Ook nu weer vormt een 3.0 zescilinder de basis, maar deze keer voorzien van twee turbo’s. Exact, zoals in de Z4 35is en de 135i. De M-divisie belooft dat ze nog wat aan de motor zal sleutelen.
BMW liet ons op het Ascari-circuit in Spanje al even kennismaken met de nieuwe M, maar nog niet achter het stuur. De 1M is nog volop in ontwikkeling, vandaar de nog wat onafgewerkte vierdubbele uitlaten. Hoewel hij een en ander van de M3 overneemt, komt hij meteen kwieker uit de hoek, door zijn kortere wielbasis.
De zesbak slaagt er niet in het kleine turbogat te verdoezelen in de opbouw van het vermogen, waarschijnlijk zal de dubbele koppelingsbak met 7 verzetten daar wel in slagen. Hij voelt in elk geval supersnel aan, gelukkig bieden de kuipstoelen meer dan genoeg steun. De prestatiegegevens zijn nog niet bekend, maar we durven gokken op een 0 naar 100 km/u in minder dan 4,8 seconden en een top begrensd op 250 km/u, desgewenst op te trekken tot 280 km/u.
15.000 euro onder M3
Waarschijnlijk moet je zo’n 15.000 euro minder rekenen dan een M3. Maar nog zal je rekening moeten houden met een budget van zeker 50.000 euro. Tegen de zomer van volgend jaar moet hij klaar zijn.
Bent u op zoek naar een tweedehands BMW ? Zie onze BMW occasies.